Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Massiivinen lumimäärä aiheuttaa puutetta aurauskalustosta pääkaupunkiseudulla – "Talvi on todella haastava"

2:11Helsingin aurauskulut 23 miljoonaa euroaMTV Uutiset kertoi Helsingin aurauskuluista toissaviikolla
Julkaistu 05.02.2019 08:27

MTV UUTISET – Kauppalehti

Pääkaupunkiseudulle lyhyessä ajassa satanut suuri lumimäärä on aiheuttanut vaikeuksia aurauksesta vastaaville tahoille.

Sekä kaduilla, raiteilla että lentokentällä taistellaan lumimassoja vastaan.

– Saimme noin puoli metriä lunta viikon sisällä, se tekee tästä talvesta tosi haastavan, sanoo Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja Ville Alatyppö.

Ongelmia on aiheuttanut se, että kalustosta ja aliurakoitsijoista taistelevat monet tahot.

Koko Etelä-Suomi tarvitsee samaa kalustoa

Lumimassoihin varautuminen perustuu Helsingissä useana vuonna hiottuun suunnitelmaan. Suurimpia ongelmia aiheuttaa nyt se, että samoista aliurakoitsijoista ja kalustosta taistelee pääkaupunkiseudun lisäksi moni muukin.

– Ongelma on tällä hetkellä se, että koko Etelä-Suomi tarvitsee sitä samaa kalustoa, jota aliurakoitsijoilla on. Suomesta alkaa kalusto loppua, Alatyppö sanoo.

Jopa 50 prosentin ylitys talvikunnossapidon budjettiin

Starassa arvioidaan, että lumitilanne aiheuttaa jopa 50 prosentin ylityksen talvikunnossapidon budjetissa. Stara on Helsingin kaupungin liikelaitos, jonka hoidossa on noin 60 prosenttia kaduista ja yleisistä alueista Helsingissä.

Vaikka lumimäärä aiheuttaa haasteellisia tilanteita, kadut on kuitenkin pystytty pitämään auki, mikä on kansainvälisessä vertailussa hyvä saavutus, arvioidaan Starassa.

Esimerkiksi Tukholmassa on joinain vuosina jouduttu sulkemaan katuja ja kouluja.

Helsinki-Vantaa auki säässä kuin säässä

Helsinki-Vantaan lentoasema on kuuluisa lumiosaamisestaan. Se on jouduttu viimeksi sulkemaan vuonna 2003 ja silloinkin vain 30 minuutiksi. Sen jälkeen lentoasema on ollut auki säässä kuin säässä.

Lentoasemalla keskeisintä on pysyä auki, sillä kaikkein kallein vaihtoehto olisi kentän sulkeminen.

– Tänä talvena lumi ei ole tuottanut minkäänlaisia erityisongelmia, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

– Olemme tehneet töitä tosi kovasti, aurattu on yötä päivää. Mitään erityisongelmia ei ole ollut lumen kanssa. Lunta on vain ollut hirveä määrä, hän sanoo.

Lumipyry ja lumimassat eivät itse asiassa ole olosuhteista haastavimpia, huomauttaa Noronen-Juhola.

Vaikeimmat olosuhteet kohdataan, kun sää sahaa nollan molemmin puolin. Vaihtelevuus on suurempi haaste kuin esimerkiksi runsas lumi.

Kiitotie aurataan 11 minuutissa

Lumikeleillä lentoaseman toiminta edellyttää riittävää kalustoa, osaavaa henkilöstöä ja oikeaa ennakointia ja taktiikkaa.

Kaluston ytimessä ovat lähes miljoona euroa maksavat jättiläislumiaurat. Niitä Helsinki-Vantaalla on yli 20.

Lentoaseman kunnossapito-organisaatio käsittää 70 vakituista työntekijää, joiden lisäksi ”talvimiehinä” työskentelee noin 80 ihmistä. Yhteensä 150 henkilön organisaatio työskentelee kolmessa vuorossa – eikä nuku koskaan.

– Talvi tehdään käytännössä kesällä. Kaikki on valmisteltu etukäteen. Kun talvikausi alkaa, ruvetaan vain tekemään hommia, Noronen-Juhola sanoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kunnossapito toimii tiiviisti yhteistyössä lennonjohdon kanssa. Käytännössä lennonjohto ajoittaa kunnossapidolle aikahaarukan, joka sysää nopean toiminnan kunnossapitojoukot liikkeelle.

– Auraamme kiitotien 11 minuutissa. Nopeus mahdollistaa tämän kaiken, Noronen-Juhola sanoo.

Kiitotiet ovat noin 3,5 kilometriä pitkiä ja 60 metriä leveitä.

– Olemme varautuneet erityyppisiin asioihin. Meillä on esimerkiksi 25 erilaista kiitotieaurauskuviota. Aurauskuvio vaihtelee aina sen mukaan, mikä kiitotiekombinaatio on käytössä. Kaikki on pohdittu etukäteen.

Lisää aiheesta:

Tällainen on "Iso Mörkö", joka pitää Helsinki-Vantaan lentokentän lumet kurissaVR ja Finavia: Näin varmistetaan liikenteen sujuvuus paukkupakkasilla – "Talvi haastaa kaikki matkustusmuodot"Kun lumi täyttää maan, Helsingin kaupunki saa kaivaa kunnolla kuvettaan – tämän verran maksaa yksi myräkkäHelsingin aura-autot taistelevat talvea vastaan – tästä syystä kaikkia lumikasoja ei viedä heti poisHelsingin lumia ei tuhota vain mereen kippaamalla – täyteen sullotut junavaunut kuskaavat valkoista erityiselle kentälle: Tavoitteena sulattaa 100 000 kuutiota luntaKatso, kuinka maailmallakin mainetta niittäneet aurakoneet taistelevat lumea vastaan yötä päivää – nollakelit tuovat Helsinki-Vantaan lentokentän huollolle kiirettä
TalviLumiLentokentätHelsinkiPääkaupunkiseutuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talvi
  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Venäjä

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ti16:15
    Sää

    Nyt sataa kuin kesällä – sitten Suomi halkeaa kahtia

  • ma08:41
    Liikenne

    Suomi siirtyy tällä viikolla talvikauden nopeusrajoituksiin

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"