Suomen Marcus Grönholm joutui keskeyttämään Kreikan Akropolis-rallin perjantaipäivän päättäneellä siirtymätaipaleella. Rallia johtaa perjantain jälkeen Viron Markko Märtin.
Grönholmin Peugeot-auton polttoainepumppuun iski vika. Auto pysähtyi kuuden kilometrin päähän siirtymätaipaleen maalista. Keskeyttämään joutunut Grönholm oli päivän erikoiskokeiden jälkeen kolmantena.
Virolaiskuljettaja johtaa kilpailua ensimmäisen päivän jälkeen 4,8 sekunnilla ennen Peugeotin Harri Rovanperää. Kolmantena on Norjan Subaru-kuski Petter Solberg 23,9 sekuntia Rovanperästä. Muista suomalaiskuljettajista Subarun Tommi Mäkinen on viidentenä kärjestä 38,2 sekunnin päässä, Fordin 18-vuotias Jari-Matti Latvala 12:ntena (-3.18,0), Hyundain kahden minuutin aikasakon rasittama Jussi Välimäki 15:ntena (-5.11,3) ja juniorien MM-sarjan super 1600-luokan Kosti Katajamäki 23:ntena (-13.39,7).
Katajamäki on etuvetoisten super 1600 -luokan kisassa kolmantena Ranskan Brice Tirabassin ja Ruotsin Daniel Carlssonin jälkeen. Katajamäki on juniorien (1.1 1974 ja myöhemmin syntyneet) MM-sarjan kilpailussa toisena.
Märtin johti myös vuosi sitten Kreikan MM-rallia avauspäivän jälkeen. Ensimmäistä MM-voittoaaan yhä metsästävä virolainen joutui tuolloin kuitenkin jatkossa keskeyttämään. Vastoinkäymisiltä Märtin ei säästynyt nytkään. Hänen Fordistaan aukesi kesken erikoiskoe 5:n konepelti, ja virolainen joutui parikymmentä kilometriä tähystelemään eteenpäin sivuikkunasta ja rikkoutuneen tuulilasin läpi.
-Näkyvyyttä eteenpäin oli vain 30-40 metriä. Ja lämpöä tulvi sisään koko ajan. Olo oli kuin olisimme olleet suomalaisessa saunassa, Märtin kuvaili tuntemuksiaan.
Viidentenä oleva Tommi Mäkinen ajaa Kreikan soralla uransa 125. MM-rallia. Kokenut, 38-vuotias ralliammattilainen kärkkyy Märtiniä, Rovanperää ja Solbergia hyvällä iskuetäisyydellä.
-Auton säädöt eivät ole olleet ihan kohdallaan. Auto tulee mutkiin aika jäykästi. Ohjaustehostimien toiminnassa on toivomisen varaa, Mäkinen totesi.
Yleisöerikoiskoe mitätöitiin
Kreikan Akropolis-rallin perjantain viimeistä, 2,25 kilometrin yleisöerikoiskoetta ei otettu mukaan rallin tuloksiin. Näin ollen Fordin virolaiskuljettaja Markko Märtin johtaa Akropolis-rallia avauspäivän jälkeen 4,8 sekunnin erolla Suomen Peugeot-kuljettajaan Harri Rovanperään. Kyseiseltä yleisöerikoiskokeelta nousi niin paljon pölyä ilmaan, että ensimmäisenä ajavalla autolla oli liian suuri etulyöntiasema. Kuljettajat eivät näin ollen ajaneet erikoiskoetta täysillä. Perjantain yleisö-ek:ta oli odoteltu keskisessä Kreikassa pitkään ja hartaasti. Niinpä 10000-päinen katsojajoukko sai vastinetta rahoilleen, mutta oli onnellisen tietämätön siitä, että kilpailun kulkuun parin kilometrin pätkällä ei ollut merkitystä. Jo ennen kahdeksannen erikoiskokeen alkua jotkut katsojista olivat eksyneet turva-aitojen väärälle puolelle. Yleisön holtiton käytös viivästytti erikoiskokeen alkua yli puolella tunnilla.
- Pölyämistä yritettiin hillitä kaatamalla radalle vettä, mutta siitä tuli liukasta kuin olisi ajanut jäällä, Rovanperä naureskeli mitätöidyn yleisöek:n olosuhteita.
Rovanperä ajoi kärkiajat kolmannella, neljännellä ja viidennellä erikoiskokeella. Kuudennella etapilla parasta vauhtia piti Petter Solberg. 14,6 kilometriä pitkän seitsemännen erikoiskokeen pohja-ajan kaasutteli Marcus Grönholm. Ralli jatkuu lauantaina.
Avauspäivä vaati veronsa
Rallin avauspäivänä nähtiin useita keskeytyksiä. Suomen Mikko Hirvonen joutui keskeyttämään rallin kuudennella erikoiskokeella. Hirvonen kolhi kuudennella erikoiskokeella vasenta takapyöräänsä sillä seurauksella, että jatkaminen oli mahdotonta. Hirvonen oli keskeyttäessään yhdeksännellä sijalla, joten matkan jatkuessa uran ensimmäiset MM-pisteet olisivat olleet ulottuvilla. Hirvonen, 22, makseli kokemattomuudestaan oppirahoja.
-Jo edellisellä erikoiskokeella, kisan pisimmällä pikataipaleella auto luisteli vähän liikaa, Hirvonen moitiskeli itseään.
18. sijalla ollut Skodan suomalaiskuski Toni Gardemeister joutui keskeyttämään, kun auton turbo rikkoontui ja öljynpaineet katosivat viidennen etapin jälkeen. Gardemeisterin ajokki hyytyi viitisen kilometriä edellisestä huoltopaikasta. Gardemeisterin ajoa säestivät ongelmat kilpailun alusta asti.
-Ei ole ollut pitkään aikaan yhtä vaikeaa kisaa kuin nyt. Heti alussa autosta vaurioituivat kallistuksenvakaajat. Kun suoralla tiellä oli vähäinenkin pomppu, auto pomppi rajusti poikittain, keskeyttäessään 15:ntenä ollut Gardemeister ruoti. Keskeyttäminen kaiveli kuljettajien MM-sarjassa kymmenentenä olevaa Gardemeisteria erityisesti juuri siksi, että kymenlaaksolainen oli ajanut neljässä edellisessä kilpailussa peräkkäin pisteille.
Fordin kisa koki takaiskun, kun Francois Duval ajoi ulos viidennellä EK:lla. Autoa ei saatu ojasta takaisin tielle ja Duval joutui keskeyttämään. Myös Markko Märtinillä oli ongelmia viidennellä EK:lla, kun hänen autonsa konepelti nousi pystyyn ja haittasi ajamista.
Ralli loppui lyhyeen Citroenin Sebastien Loebilta ja Hyundain Armin Schwarzilta, joiden molempien matka katkesi ensimmäisellä EK:lla moottorivikaan. Freddy Loixilla oli ensimmäisellä EK:lla ongelmia moottorin ja iskunvaimentimien kanssa, mistä johtuen hänen autonsa syttyi tuleen. Hän jatkoi vielä rallia, mutta luopui leikistä ennen kolmatta erikoiskoetta.
Juuso Pykälistö puolestaan ajoi ulos kolmannella EK:lla ja joutui keskeyttämään.
-Ajoin ulos vasen-oikea -yhdistelmämutkassa. Vauhtia oli liikaa, totesi Pykälistö, jonka satelliittitallin Peugeot murjoutui sellaiseen kuntoon, ettei ajamisesta tullut enää mitään. Pykälistö oli keskeyttäessään kokonaiskilpailussa 13:ntena.
Matka jäi kesken myös juniorien MM-sarjan 1600-luokkaa ajavalta Suzukin Ville-Pertti Teuroselta.
-Vetoakseli katkesi aika tarkalleen ek:n puolivälissä. Koska meidän luokassamme autot ovat etuvetoisia, mitään ei ollut enää tehtävissä. Nelivetoisella olisi voinut yrittää sentään nilkuttaa maaliin saakka, Teuronen totesi.
McRae sai aikasakon, Burnsin vaihdelaatikko reistaili
MM-pistejohdossa olevalla Richard Burnsilla oli viidennellä EK:lla ongelmia osittain rikkoutuneen vaihdelaatikon kanssa. Burns on jäänyt kärjestä yli puolitoista minuuttia.
Citroenin Colin McRae sai toisen EK:n lähdössä 50 sekunnin rangaistuksen. McRae myöhästyi EK:n alusta, koska hänellä oli vaikeuksia saada autonsa käyntiin.
- EK-aikamme ovat hyviä, joten on sääli menettää nuo 50 sekuntia. Siinä on paljon kirittävää, McRae sanoi kolmannen EK:n jälkeen.
Suomalaiskuljettajista kansainvälisten rallisääntöjen tiukkuuden koki perjantaina Hyundailla ajava Jussi Välimäki. Kangasalalainen sai järjestäjiltä kahden minuutin aikasakon, koska hän oli harjoitellut edellisenä päivänä ek 3:lla luvattomasti. Rangaistus pudotti Välimäen tuloksissa 13. sijalta 15:nneksi.
Kreikan Akropolis-rallin epävirallinen tilanne perjantain (ek 8 / 22) jälkeen:
1. Markko Märtin FORD 1.47.35,0
2. Harri Rovanperä PEUGEOT + 4,8
3. Petter Solberg SUBARU + 23,9
4. Carlos Sainz CITROEN + 37,9
5. Tommi Mäkinen SUBARU + 38,2
6. Gilles Panizzi PEUGEOT + 48,2
7. Colin McRae CITROEN + 56,8
8. Didier Auriol SKODA + 1.29,7
9. Richard Burns PEUGEOT + 1.39,7
...
12. Jari-Matti Latvala FORD + 3.18,0
15. Jussi Välimäki HYUNDAI + 5.11,3
Ralli jatkuu lauantaina ja päättyy sunnuntaina.
(MTV3)