Malesian GP:n lehdistökatsaus: Ferrarin itsemurha

F1-kauden kahden ensimmäisen kilpailun jälkeen Ferrarin pistesarakkeessa on yhä pyöreä nolla. Malesian GP:n fiaskon jälkeen italialaislehdistö eli jo katastrofitunnelmissa.

- Ferrari upposi formulafarssissa, Tuttosport-urheilulehti tiivisti etusivullaan.

- Eilinen kilpailu oli osoitus siitä, miten pahasti Ferrarin strategia on pielessä. Ferrari epäonnistui taktiikassa Australiassa, Malesian aika-ajoissa (vieläpä nolosti) ja kilpailussa. Tätä on melkein mahdotonta uskoa: ensimmäisellä varikkokäynnillä Kimi Räikköselle laitettiin kovan sadekelin renkaat, vaikka ennustettu sade oli vasta tulossa ja rata oli täysin kuiva. Kuumuudessa ja kuivalla asfaltilla renkaat tuhoutuivat äkkiä eivätkä mahdollistaneet kunnon kierrosaikojen ajamista. Suomalainen putosi viidenneltä sijalta 15:nneksi ja hänen kisansa meni täysin pilalle.

Ferrarin neuvonantajana työskentelevän Michael Schumacherin roolikin arvelutti Tuttosportia.

- Jos Schumacherin läsnäolosta ei ole ollut varsinaisesti haittaa, ei siitä ole kyllä ollut hyötyäkään. Virallisesti tätä ei ole vahvistettu, mutta varikolla kuiskitaan, että kovin pitkään Schumacheria ei nähdä varikolla.

Milanolainen Il Giornale kuvaili Ferrarin kilpailua värikkäin sanankääntein.

- Ferrari ei ainoastaan hävinnyt kilpailua vaan teki suoranaisen itsemurhan laittamalla kaulan ympärille sementtilevyn ja hyppäämällä alas sillalta.

Lehti arvosteli Räikköstä siitä, että tämä laittoi rengassekoilun yksin tallin syyksi eikä jäänyt kilpailun jälkeen puimaan tapahtunutta tallin insinöörien kanssa, kuten Michael Schumacherilla oli tapana. Tosin Schumikin pantiin osavastuuseen Malesian epäonnistumisesta.

- Myös Schumi on epäiltyjen joukossa, istuihan hän varikkomuurilla siinä missä muutkin: (tallipäällikkö) Stefano Domenicali, Massan insinööri Rob Smedley, Räikkösen insinööri Andrea Stella ja taktiikoista vastaava Luca Baldisserri.

Jopa saksalainen Bild muistutti, että ”superneuvonantaja” Michael Schumacher on seurannut Ferrarin katastrofaalista alkukautta aitiopaikalta.

- Kuljettajana häntä kutsuttiin aikanaan sadekelin jumalaksi. Onko Schumi neuvonantajana sadekelin tunari?

Ecclestonelle kovaa kritiikkiä

Malesian kilpailu jouduttiin keskeyttämään 32 ajetun kierroksen jälkeen, kun ukkosmyrsky ja pimeys estivät ajamisen. Formula ykkösten kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Bernie Ecclestonen halu aloittaa kilpailu tavallista myöhempään aikaan ihmetytti kansainvälistä lehdistöä.

- Sääsatelliittien aikakaudellakin olisi kannattanut kysyä Sepangissa vaikka vanhalta reumatautiselta mummolta, mitä seuraa siitä, kun GP laitetaan alkamaan kello 17 paikallista aikaa, Il Giornale kirjoitti.

- Oli ennustettavissa, että myöhäisiltapäivään ohjelmoitu kisa voisi jäädä kesken sateen takia, torinolainen La Stampa tiesi.

La Stampan mielestä jatkuvat skandaalit ja Ecclestonen toiminta ovat pikku hiljaa tuhoamassa formula ykköset.

- Kohujen, arvostelun, riitelyn, protestien ja oikeusistuntojen takia ihmiset alkavat menettää uskonsa lajiin.

- Yhä järjettömämpiä ja kaukaisempia ratoja, iltakisoja, maita joissa laji ei kiinnosta juuri ketään… Samaan aikaan perinteikkäät radat (Imola, Kanada ja pian myös Silverstone) on hylätty surullisesti tai jätetty MotoGP-sarjalle (Indianapolis).

Lopettaako Hamilton?

Myös englantilainen The Times kuvaili F1-kauden alkua yhdeksi kaikkien aikojen omituisimmista. Lehden mielestä Jenson Buttonin kauden toinen GP-voitto sai hieman ikävän sivumaun, kun kilpailu jouduttiin keskeyttämään kaatosateen takia.

- Buttonin tilanne on siinä mielessä erikoinen, että hän on voittanut kauden kaksi ensimmäistä kilpailua mutta ei ole kertaakaan ajanut kilpailuolosuhteissa ruutulipulle.

- Tällä F1-kaudella mikään ei ole sitä, miltä näyttää. Button ajaa protestien alla ja FIA voi yhä viedä häneltä kaikki pisteet, kun kattojärjestö käsittelee ensi viikolla Pariisissa muiden tallien tekemät vastalauseet auton teknisistä yksityiskohdista.

Britanniassa pohdittiin myös hallitsevan maailmanmestarin Lewis Hamiltonin tulevaisuutta Australian valehtelujupakan jälkeen. Daily Mirror väitti Hamiltonin raivostuneen maineensa menettämisestä niin, että hänen jatkonsa McLaren-tallissa ja formula ykkösissä on vaakalaudalla.

- Painajaismaisen viikonlopun jälkeen epäilykset varjostavat Lewis Hamiltonin tulevaisuutta formula ykkösissä. Kokeneet F1-lähteet myönsivät taistelevansa sen puolesta, että turhautunut maailmanmestari jatkaisi formula ykkösissä.

- Legendaarinen Ferrari-talli on yksi mahdollisuus, jos Hamilton valitsee jatkamisen formula ykkösissä, tai sitten hän voi seurata Nigel Mansellin jalanjälkiä Amerikkaan, Daily Mirror pohdiskeli.

Teksti: Lauri Ouvinen

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat