Mainostajat yhä optimistisia

Mainostajien Liiton tuore Mainosbarometri 2002 sisältää positiivisempia näkymiä markkinointiviestinnän kehityksestä kuin elokuussa 2001 tehty edellinen vastaava tutkimus. Mainostajat uskovat lähitulevaisuudessa mediamainontaan. Muiden menekinedistämiskeinojen käyttö on vähenemässä. Medioiden käytössä merkittävin muutos on kiinnostuksen kasvu aikakauslehtimainontaan.

-Mainostajat ovat selkeyttäneet markkinointisuunnitelmiaan, ja kustannustehokkuusajattelu korostuu entistä enemmän, toteaa Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Teollisuuden usko markkinointiviestintään on kasvussa. Tällä alalla arvioidaan mainostoimistojen, mediatoimistojen ja markkinatutkimustoimistojen käyttöä lisättävän huomattavasti muita toimialoja enemmän.

Mainostajien Liitto kysyi jäsenyritystensä markkinointiviestinnän näkymiä kuluvalle vuodelle viime joulukuussa. Elokuussa tehtyyn Mainosbarometriin verrattuna mainostajien suunnitelmat vuodelle 2002 ovat nyt selkeytyneet: sekä panostuksiaan lisääviä että niitä vähentäviä on enemmän, mutta saldoluvuksi muodostuu kuitenkin korkeampi + 9. Saldoluku saadaan vähentämällä markkinointiviestintänsä panostuksia kasvattavien mainostajien prosenttiosuudesta (35%) niitä vähentävien osuus (26%).

Toimialoista erityisesti kauppa aikoo kasvattaa kokonaispanostuksiaan, mikä on selvä muutos elokuun tilanteesta. Myös teollisuus suunnittelee edelleen kasvavia budjetteja, kun sen sijaan palvelualan saldo näyttää synkemmältä kuin alkusyksyllä. Mainontabudjettinsa kasvuksi vastaajat arvioivat noin 16 prosenttia. Budjettiaan pienentävät aikovat puolestaan supistaa noin 20 prosenttia.

Kiinnostus aikakauslehtiin kasvanut


Mediaryhmittäin tarkasteltuna Mainosbarometrissa suurin muutos elokuusta on tapahtunut aikakauslehtimainonnan suunnitelmissa: Saldoluku on kääntynyt positiiviseksi ja on nyt 17. Sanomalehtimainontaa ollaan vähentämässä kuten elokuussa ennustettiin.

Perinteisistä medioista pintansa ovat pitäneet radio sekä ulko- ja liikennemainonta. Niiden lisäksi myös televisio- ja elokuvamainonnan näkymät ovat valoisat. Mobiili- ja sähköpostimainonnan käyttöä aiotaan lisätä vuonna 2002.

Erityisesti osoitteelliseen suoramainontaan uskotaan edelleen. Markkinointiviestinnän panostukset näyttävät suuntautuvan pitkälti mediamainontaan, muista toimenpiteistä vain myymälämainontaa kasvatetaan. Hakemistojen, sponsoroinnin, mainos- ja liikelahjojen sekä messujen saldot ovat aikaisempaa negatiivisempia.

Mainos- ja mediatoimistojen käyttöä lisätään

Markkinointiviestinnän palveluyrityksistä mainos- ja mediatoimistojen käyttöä aiotaan lisätä Mainosbarometrin mukaan. Uusmediayritykset ovat nousseet takaisin mainostajia kiinnostavien yhteistyökumppaneiden joukkoon.

Viestintätoimistojen näkymät vaikuttavat melkoisesti heikommilta kuin vielä elokuussa. Erityisesti teollisuus näyttää kasvattavan muita aloja enemmän ulkopuolisten markkinointiviestintäpalvelujen käyttöä.

Kysyntänäkymissä lievää heikentymistä

Noin puolet tutkimukseen osallistuneista Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä arvioi kysyntänsä kasvavan vuonna 2002. Vähenevään kysyntään omalla toimialallaan uskoi 20 prosenttia, kun vastaava luku vielä elokuussa oli vain viisi prosenttia. Toimialoittain tarkasteltuna näkymät kuitenkin eroavat. Kauppa ja teollisuus odottavat parempaa kysyntää, sen sijaan palveluyrityksistä lähes 40 prosenttia arvioi kysynnän laimenevan.

Mainostajien Liiton joulukuussa 2001 tekemään kyselyyn vastasi 127 liiton jäsenyritystä. Näiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat lähes 327 miljoonaa euroa (kaksi miljardia markkaa). Vastaajista teollisuutta edusti 32%, kauppaa 27%, palvelualoja 37% ja moniala- tai muita yrityksiä 5%.

Mainostajien Liitto on valtakunnallinen, mainontaa ostavien yritysten ja yhteisöjen edunvalvoja. Jäsenyritykset (yli 400) edustavat kauppaa, teollisuutta, palvelualoja sekä julkisyhteisöjä. Näiden panostukset ovat yli 80 prosenttia markkinointi-viestinnän kokonaisrahamäärästä Suomessa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat