Jämijärven turmatutkinta: Harvinaisen konetyypin piirustukset suuri apu

Jämijärven turmapaikalla on jatkettu tutkintaa tänään muun muassa kauko-ohjattavien helikoptereiden avulla. Niillä on otettu ilmakuvaa alueesta, johon pienkone putosi sunnuntaina.

Muuten Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijoiden päivä on kulunut koneen hylyn ääressä ja paikkapiirroksia tehden.

– Näin saamme hyvän kokonaiskuvan talteen ennen kuin lähdemme siirtämään hylkyä ja tutkimaan sitä pala palalta, sanoo johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Maastotutkintaa on hidastanut palaneesta koneesta levinnyt hiilikuitupöly. Pöly on hengitettynä vaarallista, joten tutkijat ovat joutuneet sitomaan pölyä veden ja lattiavahan sekoituksella.

Piirustukset elintärkeät

Aaltosen mukaan erityisen tärkeää on, että viisihenkisellä tutkijaryhmällä on tänään ollut erittäin harvinaisen konetyypin piirrokset käytettävissään. Ryhmä on tunnistanut piirustuksista koneen eri osat ja yrittää nyt löytää vastaavat osat maastosta.

– Vuosikymmenten aikana olemme tutkineet esimerkiksi useita Cessna-turmia, joihin ei piirroksia tarvita. Moni ryhmästämme tuntee niiden jokaisen mutterinkin paikan, Aaltonen sanoo.

Tänään Onnettomuustutkintakeskus on jatkanut myös turmasta selvinneiden ja silminnäkijöiden kuulemisia. Aaltonen uskoo, että kuulemiset saadaan päätökseen mahdollisesti huomisen aikana.

– Haasteena on tietysti se, että silminnäkijät ovat kiinnittäneet koneeseen huomiota vasta sitten, kun syöksy on jo alkanut. Meidän tehtävänämme olisi nimenomaan selvittää tapahtumaketjun alku, Aaltonen sanoo.

Pian siirrytään sisälle

Onnettomuuskeskuksen tutkinta paikan päällä pyritään saamaan päätökseen huomenna ja sen jälkeen sitä jatketaan sisätiloissa. Pian on tarkoitus myös muodostaa varsinainen onnettomuustutkintaryhmä, joka laatii lopullisen raportin onnettomuudesta.

3-5-henkisen tutkintaryhmän työ saattaa kestää vuodenkin. Aaltonen toivoo, että ryhmä saisi mahdollisimman pian käyttöönsä pelastuneiden hyppääjien laskuvarjoissa olleet tallentimet.

– Niistä saattaisi selvitä esimerkiksi koneen nopeus- ja korkeustietoja, joiden avulla voisimme rakentaa koneen lentorataa. Olisi erittäin arvokasta tutkinnan kannalta, jos tällaisia tietoja olisi tallessa.

Koneen hylky kuljetettaneen pääkaupunkiseudulle ryhmän tutkimuksia varten. Selvitystyö jaetaan ryhmäläisten kesken kunkin ydinosaamisen mukaan.

– Kun kaikki osat ovat tallessa, ryhmän jäsenet pääsevät tarkistamaan asioita saman tien selvityksiään varten, Aaltonen sanoo.

Poliisi tunnistaa vainajat

Poliisin rooli tutkinnassa on jatkossa pieni. Heti turman jälkeen paikalla oli runsaasti poliiseja muun muassa Porin ja Tampereen poliisilaitoksista, mutta nyt käytännön vetovastuu tutkinnasta on Onnettomuustutkintakeskuksella.

– Meidän vastuullemme jää pöytäkirjojen laatiminen rikostutkintayksikön tekemästä teknisestä tutkinnasta. Se tulee osaksi Onnettomuustutkintakeskuksen pöytäkirjaa, kuvaa heti turman jälkeen poliisin tutkinnanjohtajana toiminut Pentti Lehtimäki.

Lisäksi poliisin tehtäväksi jää kuolemansyyntutkinta ja vainajien virallinen tunnistaminen. Sitä hoitaa keskusrikospoliisin uhrintunnistusyksikkö DVI, joka on erikoistunut nimenomaan erilaisten onnettomuuksien uhrien tunnistukseen.

Jämijärven pienkoneonnettomuudessa kuoli kahdeksan ihmistä. Kolme pelastui.

Lue myös:

    Uusimmat