Luokkaretkipäivistä halutaan nyt mahdollisimman tehokkaita – Linnanmäki suosituin kohde

Toukokuun kaksi viimeistä viikkoa ovat koululaisten luokkaretkien kovinta sesonkiaikaa. Esimerkiksi Helsinkiin saapuu vuosittain arviolta noin 35 000–40 000 koululaista eripuolilta Suomea.

Linnanmäen porttien takana jonotettiin sateisesta säästä huolimatta jo puoli tuntia ennen laitteiden käynnistymistä. Rannekkeen liimaamisen jälkeen suunta oli heti selvillä.

– No ensimmäiseksi ainakin Ukkoon. Se on paras laite. Se menee ympäri monta kertaa, kuudesluokkalainen Matti Lindfors Riihikallion koulusta Tuusulasta kertoi.

Vuosittain Linnanmäen luokkaretkikohteekseen valitsee yli tuhat luokkaa. Alkuvuoden osalta luokilla onkin merkittävä rooli huvipuiston kannalta.

– Sekä taloudellisesti, että fiilispohjalta tämä on tärkeää aikaa meille. Se tuo meille sekä fiilistä omaan työhön, että sitten kaupallisesti alkukaudesta se viitoittaa meidän tietä siihen lastensuojelutyöhön kerättävään pottiin mitä tavoitellaan, Linnanmäen markkinointipäällikkö Tero Sjöberg kertoo.

Pullamyyntiä ja limudiskoa

Varoja monipuolistuviin luokkaretkiin kerätään monesti pitkin vuotta erilaisin keinoin, mutta vanhempien rooli budjetin kokoamisessa on silti edelleen tärkeä.

– Tietysti kun ollaan tällainen esiintyvä porukka, niin se tulee pitkälti konserttien ja erilaisten esiintymisten kautta se raha, mutta tokihan se vaatii myös vanhemmilta aika paljon vapaaehtoistyötä. Kahvituksia järjestetään ja talkoita tehdään, musiikkiluokan opettaja Leea Antila sanoi.

Myös Tampereelta Helsinkiin kolmeksi päiväksi tulleiden Sammon koulun ysiluokkalaisten vanhemmat ovat maksaneet kuukausittain luokan tilille luokkaretkirahaa.

– Sen lisäksi ollaan järjestetty diskoja alakouluikäisille ja on leivottu ja myyty niitä leipomuksia, Elsa Heikkilä Sammon koulusta kertoo.    

Luokat haluavat retkistään entistä enemmän irti ja tehokkuus on tässäkin päivän sana.

– Nykyään koululuokat tekevät tehokkaan päivän. Käydään aika monessa paikassa ja maksimoidaan se käytettävissä oleva aika, Visit Helsingin markkinointisuunnittelija Kaija-Leena Winberg sanoo.

Pääkaupungin suosikkikohteiden kärki on pysynyt silti pitkälti samanlaisena. Linnanmäen lisäksi kärjestä löytyvät tutut kohteet; Korkeasaari, Suomenlinna ja eri museot.

– Itse suosittelisin erilaisia vesikiertoajeluja, josta näkisi Helsingin saaristoa. Niitä ei ole ehkä vielä osattu hyödyntää luokkien keskuudessa, Winberg vinkkaa. 

Lue myös:

    Uusimmat