Liiketapalautakunta: Atria mainostanut sopimattomasti

Atria on käyttänyt HK:n Sininen lenkki -merkkiä sopimattomasti hyväkseen omassa lenkkimakkaramainonnassaan. Tätä mieltä on Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta.

Lautakunnan lausunnon mukaan Atria on vertaillut omaa Punaista lenkkiään ja HK:n Sinistä mainoksessaan hyvän liiketavan vastaisesti. Se on myös käyttänyt Sininen lenkki -tuotemerkkiä oikeudetta ja ilman lupaa mainoksissaan merkittävänä huomionherättämiskeinona, lautakunta katsoo. HK:n mukaan Sininen lenkki on Suomen suosituin lenkkimakkara, jonka markkinaosuus on noin 40 prosenttia. HK sanoo panostavansa voimakkaasti tämän huippubrandin suojeluun.

Atrian markkinointijohtajan Veikko Rannan mukaan Atria ottaa liiketapalautakunnan kannan huomioon Punaisen lenkin mainonnassa. Mainoksissa ei jatkossa ainakaan käytetä lausetta "parempaa kuin lenkki", jossa lenkki-sana oli kirjoitettu sinisellä. Atriassa mietitään nyt tarkkaan sanamuotoja uusille mainoksille, sillä keskeisestä makuväittämästä ei haluta luopua. Myös tuotteen nimi pysyy ennallaan. Isoja ongelmia mainosten uusiminen ei Atrialle aiheuta, sillä sininen vastaan punainen -teemaan perustunut kampanja on jo ohi. Uusi kampanja on alkamassa mahdollisesti jo maaliskuun aikana.

HK:n asianajajan Marja Tommilan mukaan liiketapalautakunnan lausunto oli merkittävä ennakkotapaus siitä, miten EU:n vertailevaa mainontaa koskevaa direktiiviä on Suomessa noudatettava. Hän pitää ilmeisenä, että tapauksessa täyttyvät myös tavaramerkin loukkauksen tunnusmerkit. Ennakkotapauksena hän mainitsee Ruotsista tapauksen, jossa Mazdaa mainostettiin "perheen uutena Rollsina". Mainoksen katsottiin loukanneen Rolls Roycen tavaramerkkiä. Markkinointijohtaja Kari Lampisen mukaan HK ei ole vielä päättänyt mahdollisista jatkotoimista. Tilannetta tarkkaillaan, ja kilpailijan käyttäytyminen vaikuttaa päätöksiin. Lampisen mukaan Punaisen lenkin tulo markkinoille ei ole vaikuttanut Sinisen lenkin kysyntään juuri lainkaan. HK:n kannalta kyse on ennen muuta siitä, että yhtiö haluaa suojella kaikkia tavaramerkkejään väärinkäytöksiltä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat