On jälleen se aika vuodesta, kun motoristit ilmestyvät liikenteeseen. Liikenneturva on huolissaan siitä, että moottoripyörät kuljettajineen eivät ehkä ole parhaassa mahdollisessa iskussa. Myös autoilijoiden epäillään talven aikana unohtaneen kyseisen ajoneuvoluokan. Koulutusohjaaja Toni Vuoristo Liikenneturvasta sanoo, että erityisesti nuori ja näyttämisen halusta kärsivä mies sekä moottoripyörä ovat vaarallinen yhdistelmä.
Talvi on tuonut monelle motoristille pitkän tauon moottoripyöräilyyn. Koulutusohjaaja Toni Vuoristo Liikenneturvasta, millainen vaikutus tällä on ajotaitoihin?
– Talven tuomalla tauolla on vaikutusta ajotaitoihin. Vaikka moottoripyöräilyä ei kokonaan unohda, niin harjoittelulle on varmasti jälleen keväällä tarvetta.
Olisiko kurssi motoristeille paikallaan?
– Suosittelisin lämpimästi kaikille motoristeille eri puolilla Suomea tarjottavia kursseja, jotta ajotaidot ovat taas kesäkunnossa liikkeelle lähdettäessä.
Mikä ikäryhmä aiheuttaa onnettomuuksia eniten?
– Onnettomuuksia ovat tavallisesti aiheuttaneet erityisesti nuoret, mutta viime vuosina myös keski-ikäiset kuljettajat. Tilastojen mukaan onnettomuuksiin joutuvat pääsääntöisesti mieskuljettajat. Kun onnettomuudet suhteuttaa nais- ja miesmotoristien määrään, niin vakavampia onnettomuuksia tapahtuu naisille vähemmän. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että miehet ajavat riskirajoilla enemmän.
Mikä on yleisin syy moottoripyöräonnettomuuksiin?
– Pahimmat onnettomuudet ovat yleensä suistumisia kovassa nopeudessa, joko mutkassa tai suoralla. Usein taustalla on liiallista näyttämisen halua tai kovan vauhdin kokeilua. Tämä johtaa helposti siihen, että taidot loppuvat kesken ja silloin tehdään virheitä, joita ei normaalitilanteessa tapahtuisi.
Pitääkö paikkansa, että onnettomuuksien määrä ei ole kasvanut samassa suhteessa lisääntyvään moottoripyörien määrään?
– Kehityksen suunta on hyvä, vaikka parantamisen varaa toki edelleen on. Turvallisuus menee jatkuvasti eteenpäin. Motoristit ajattelevat nykypäivänä turvallisuutta aiempaa enemmän, myös pyörät sekä varusteet ovat parempia.
Ovatko autoilijat tottuneet talven aikana liikennevirtaan ilman kaksipyöräisiä?
– Polkupyöräilijät ja motoristit on ehkä sellainen asia, joka keväisin vähän yllättää. Tämä johtuu siitä, että pitkään aikaan ei ole totuttu näillä tavoilla liikkuviin. Siinä on jälleen opettelemista.
Miten neuvoisit autoilijoita?
– Kaikille autoilijoille muistuttaisin, että nyt ne moottoripyörät sinne katuvaan ilmestyvät. Kun omat nopeudet ovat turvallisella tasolla, niin se jo pienentää onnettomuuksien riskiä. Erityisesti kolmioiden takana kannattaa olla tarkkana, sillä risteyksiin saattaa olla tulossa myös autoa pienempiä ajoneuvoja, joita ei helposti huomaa.
Millaisia toimenpiteitä talven varastossa tai tallissa viettänyt pyörä vaatii?
– Ihan pelkän akun lataaminen ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistus eivät riitä, pyörä pitää katsoa tarkkaan läpi ennen kuin lähtee sillä liikenteeseen.
Pitääkö viileä sää huomioida jotenkin?
– Se tietysti riippuu paljon ajotavasta ja pyörän mallista, mutta kyllä renkaiden kanssa saa olla varovainen, koska kylmä rengas ei pidä yhtä hyvin kuin lämmin. Kylmällä kelillä ne pitää malttaa ajaa lämpimäksi ennen kuin pitoon voi luottaa.
Miten kylmä vaikuttaa kuljettajaan?
– Jos viileällä ei ole kunnon varusteita, niin pidemmillä matkoilla varmasti kohmettuu. Tällöin nopeat liikkeet eivät välttämättä onnistu. Viileys on todella hankala asia kuljettajille.
Millaisia vaikutuksia talvella on tiestölle?
– Kyllä sen ajellessaan näkee, teillä on vielä paljon hiekkaa, routa on aiheuttanut halkeamia ja kuoppia. Onhan se selvää, että varsinkin motoristille ne ovat hyvin hankalia ja vaarallisia, ennen kuin sitten aikanaan tulevat korjatuiksi.