Lennonjohtajien lakosta tulossa pitkä

Sekä ilmailulaitos että lennonjohtajat ovat varautumassa pitkään lakkoon. Siitä koska työkiistan osapuolet tapaavat seuraan kerran ei tällä hetkellä ole tietoa. Osapuolten näkemyserot suuret. Lennonjohtajat tavoittelevat noin 30 prosentin ansiotason nousua eikä yhdentoista prosentin korotus heille riitä.

Lennonjohtajien aamulla alkanut lakko pysäyttää Helsinki-Vantaan kansainvälisen lentoliikenteen vain osittain, ja Ilmailulaitos sanoo voimavarojaan keskittämällä pystyvänsä hoitamaan ulkomaan lennoista noin 80 prosenttia. Ulkomaan matkustajamäärät arvioidaan tätäkin suuremmiksi, peräti 90 prosentiksi normaalista.

Kotimaan lennoista sen sijaan Ilmailulaitos hoitaa lakon aikana vain kymmenisen prosenttia - ainoastaan lennot Ouluun ja Rovaniemelle ja niistäkin tänään vain alle puolet. Lakon alkaessa aamulla kello kuusi ei lentoasemalla ollut lentoliikennettä - ei saapuvaa eikä lähtevää, tilaus- eikä reittiliikennettä, kahteen tuntiin. Aamun lennoista pääsi siksi osa enemmän, osa vähemmän myöhässä matkaan. Esimerkiksi Kanarian tilauslento lähti etelään runsas tunti aikataulustaan.

Miljoonien tappiot

Lennonvarmistuskeskuksen johtaja Jussi Myllärniemi arvio lennonjohtajien lakon aiheuttamat tappiot yksin Ilmailulaitokselle vajaat miljoona markkaa päivässä, mutta lentoyhtiöiden tappioissa puhutaan jo useista miljoonista markoista päivässä.

Lentoasemista kun vain osa toimii lähes normaalisti, osa rajoitetusti ja osa on ilmailuliikennepalvelujen puolesta kokonaan kiinni. Helsingin, Oulun ja Rovaniemen lisäksi normaali lennonjohtotoiminta sallisi Myllärniemen mukaan lennot vielä Turkuun ja Vaasaan, "mutta aluelennonjohdon kapasiteetti ei siihen näillä näkymin riittänyt, eivätkä lentoyhtiöt myöskään näitä lentoja priorisoineet".

Vähän, mutta riittävästi lennonjohtajia töissä

Ilmailulaitos oli varautunut lennonjohtajien lakkoon ennakko-ohjelmalla ja sanoi aamun kokemusten perusteella pystyvänsä suunnitelmassa olevat lennot myös operoimaan. Lennonjohtajia Helsinki-Vantaalla oli kuitenkin oleellisesti vähemmän kuin normaalisti. Lentoasemalla operoi lakon aikana kymmenkunta, normaalisti esimiestehtäviä hoitavaa lennonjohtajaa.

-Kaikilla heistä on lennonjohtajan lupakirja, ja he tekevät tätä työtä normaalistikin. He myös toimivat samoin periaattein kuin normaalistikin. Tosin lentoliikenne on nyt yksinkertaisempaa, koska kotimaan liikennettä on vähemmän, mainitsi Myllärniemi.

Koko Helsinki-Vantaan lennonjohdon vahvuus on normaalitilanteessa 60 lennonjohtajaa, joista on vuorossa kerrallaan vuorokauden ajasta riippuen alle tai yli kymmenen. Heillä oli apunaan avustavia lennonjohtajia myös muualta Suomesta.

Yli kaksisataa lentoa

Kaikkiaan tämän päivän lentosuunnitelma sisälsi 204 lentoa, joista kotimaan lentoja oli 20 - Helsingistä kuusi suoraa lentoa Ouluun ja takaisin saman verran sekä Rovaniemelle neljä menoa ja yhtä monta paluuta. Huomenna lentojen määrää voidaan nostaa vielä kahdellakymmenellä liikenteen alkaessa aamukuudelta

-Lennonjohtotyössä noudatetaan koko ajan lakeja ja määräyksiä, vakuutti Myllärniemi. Samaa mieltä oli lennonjohdon toimintaa viranomaisena valvovan lentoturvallisuushallinnon edustaja tänään. Myllärniemi totesi kuitenkin, että lakon jatkuessa pitkään voi tulla eteen päiviä, jolloin näin suuri lentomääriä ei enää pystytä hoitamaan.

Helsinki-Vantaa pystytään kuitenkin esimiesvoimin pitämään lakosta huolimatta avoinna päivittäin kello 06.00-24.00, lupasi lennonvarmistuskeskus.

Ulkomaan lennoista karsittiin tänään lähinnä vuoroja Tukholmaan ja Tallinnaan, mutta Euroopan suuriin lentokeskuksiin Frankfurtiin, Pariisiin, Amsterdamiin ja Lontooseen lennettiin suunnilleen samassa laajuudessa kuin ennen lakkoa.

Huomeisen ulkomaan lennoista ilmoitettiin peruuntuvan joukko Tukholman ja Tallinnan vuoroja. Lisäksi lentämättä kerrottiin jätettävän aamulento (klo 8.10) Helsingistä Berliiniin, iltalento (20.10) Lappeenrannasta Pietariin, iltapäivälento (klo 16.00) Helsingistä Riikaan. Myös kyseisten lentojen paluulennot peruuntuvat.

Tilauslennot Ilmailulaitos sanoi pystyvänsä hoitamaan päiväohjelman mukaan, joskin aikatauluista joudutaan tinkimään. Ilmailulaitos päättää lentoaikataulustaan etukäteen neuvoteltuaan niistä eri lentoyhtiöiden kanssa.

Yleisilmailua rajoitetaan

Ilmailulaitos rajoittaa lennonjohtajien lakon vuoksi myös yleisilmailua paikallista lentotoimintaa lukuunottamatta. Lakon aikana ilmatilan rajoitukset koskevat myös purjelento-, laskuvarjohyppy- ja muuta vastaavaa toimintaa, joille ei siis tässä tilanteessa myönnetä ilmatilavarauksia. Ilmailun rajoitusten vuoksi yleisilmailun kausikorttien voimassaoloaikaa pidennetään ajalla, jossa lakkopäivien kaksinkertaiseen määrään lisätään vielä kuukausi.
(MTV3-STT)


Lue myös:

    Uusimmat