Kyllönen: Nykyiset autot pula-ajan formuloita

Matti Kyllönen (Kuva: Jussi Nukari/Lehtikuva)
Matti Kyllönen (Kuva: Jussi Nukari/Lehtikuva)Copyright 2008 Lehtikuva
Julkaistu 09.03.2009 14:39(Päivitetty 12.03.2009 16:31)

Maikkarin F1-sivujen verkkovieraana oli torstaina MTV3:n F1-selostaja Matti Kyllönen.

Tunnin mittaisen vierailunsa aikana Matti Kyllönen vastasi liki 50 kysymykseen.

Alla lista kysymyksistä, joihin Matti vastasi:

tunti alkaa olla päätöksessä, MATTI MILTÄ NYT TUNTUU? :)

T:kysyjä

Matti: Erinomaisen hyvältä tuntuu. Tunti meni äkkiä. Kiitos kaikille hyvistä kysymyksistä. Enää 15 yötä ja sitten käynnistyy huippujännittävä kausi 2009. Näihin kuviin ja tunnelmiin - ensi viikolla tuoliin istuu verkkovieraaksi JJ Lehto.

minä vuonna selostit Keken kanssa?

T:sumo

Matti: Ensimmäisen kisan selostin Keken kanssa jo vuonna 1987. Niitä tehtiin yhdessä kymmeniä kappaleita.

Kimi Räikkönen ei osannut viime kaudella sopeuttaa ajotyyliään vallitsevien sääntöjen ja rengastilanteen mukaan rakennetulle autolleen, miten suuren tahran tämä mielestäsi tekee Räikkösen kilpeen? Entäs Heikki Kovalainen, 2000-luvun JJ Lehto, sillä käteen taitaa loppujen lopuksi jäädä vain tukku hukattuja mahdollisuuksia, vai oletko eri mieltä?

T:Rane

Matti: Olen eri mieltä molemmista väitteistäsi.

Mitä olet mieltä tuleeko Hamiltonille vaikeuksia uusien sääntöjen vuoksi kun kuskin taidot tulevat enemmän esille. Myös kokemus erilaisten f1-autojen parissa ei varmasti ainakaan haittaa (Hamiltonilla ei ole)

T:Kalle

Matti: Hamilton on yksi suosikkikuskeistani. Olen seurannut hänen uraansa hyvin läheltä jo F3-aikoina. Olen varma, että hän tulee olemaan kovin mestarisuosikki Kimi Räikkösen lisäksi tällä kaudella. Taitavana kuskina Hamilton menee kovaa McLaren-autolla, ovat säännöt mitkä tahansa.

Oletko koskaan ajanut minkään näköisellä formulalla tai haluaisitko ajaa?

T:Bernie-pappa

Matti: Olen ajanut Arrowsin F1-autolla Alastaron radalla. Omasta mielestäni ajoin yli 300 kmh, mutta kuvanauhalta se näytti noin 50:nen vauhdilta. Tärisi ja paukkui, mutta oli yllättävänkin helppo hallita. Ainakin noilla nopeuksilla.

Vastasit äsken että surullisinta tapahtuma formuloissa on ollut Ayrton Sennan kuolema. Tuliko tieto tästä kisan aikana vai vasta jälkeen? Entä mitä mieltä olit kun näit että Ratzenberger ajoi ulos ja pää heilui "velttona" ja heti huomasi ettei hän ollut tajuissaan?

T:Timmyh

Matti: Sain tiedon Sennan kuolemasta Milanon kentälle noin kaksi tuntia kilpailun päättymisen jälkeen. Ratzenbergerin ulosajon jälkeen tajusimme myös Keken kanssa, että siinä kävi tosi pahasti. Molemmat erittäin surullisia hetkiä.

Katsotko mitään telkkarsita?

T:tv

Matti: Urheilun lisäksi kaikki mahdolliset uutislähetykset ja suosikkisarjoina Helppo elämä ja Salatut elämät.

Miksi tulevalla kaudella kukaan ei aja numerolla 13?

T:Masa

Matti: Mikäli oikein muistan, niin kautta aikojen numeroa 13 on haluttu välttää. Huomenna on muuten perjantai ja 13. päivä.

Kuuntelimme viime kesänä selostustasi Savitaipaleen Pettilässä. Emme huomanneet eroa oikeiden F1 ja Pettilän kisojen selostusten välillä. Kysymys 1: Kuinka paljon jännität kuljettajien puolesta? Kysymys 2: Yhdytkö väittämääni, että Kimi Räikkönen on Suomen Leijonakuningas? Perustelut:( Sorry tämä. Häkkinen oli upea ja sun lempparisi.) Kimi hallitsee tilanteen kuin tilanteen (ei käy kuin Häkkiselle-väärä vaihde päälle ja sammuu), on herrasmiesmäiset ohitukset (ei vaaranna kanssakilpailijoita), Ei hehkuta omaa osaamistaan, eikä halveksi toisia, ottaa tyynesti tappiot (yleensä) ja jaksaa luottaa seuraaviin kisoihin. Hänen puheessaan ei ole vikaa, ei edes sen vertaa kuin monien julkkisten, keskittyy työhönsä (se ei ole flirttailusmiling ja nimmareiden jako yleisölle), on vaativa itsensä suhteen ja siksi joskus totinen, on tuleva rallikuningas kun kyllästyy ympyrän ajoon,On tavallinen, söpö suomalaisnuorukainen.Ei ole hänen vikansa (vaan ansionsa-että olemme ylipäätään F1:ssä niin hyviä ja maailmassa näkyviä), että tämän nuoren miehen unelma F1:ssä on toteutunut ja hän saavutti kaiken mitä haaveili, ja että sen mukana tuoma krääsä ja raha on vain pakollinen seuraus ja joskus haittakin ? Ei hän sitä pahuudellaan ansainnut, vaikka jotkut kansasta kadehtisi??? Kateus on sielun home, eikä median tulisi sitä ruokkia. Toimittajat varikolla eivät osaa hymyillä katsojille, vaan ovat suorastaan tylyn koppavia koppavia. (Totesin paikan päällä Mikkelissä). Todisteena digikuvia..voin levittää julkisuuteenkin. terv. savitaipalelainen mummi, jolla ferrari-lippis Pettilässä.

T:Kimifani-mummi

Matti: Terveiset Savitaipaleelle - lippu ja lippis korkealle!

Paras kilpailu katsojan kannalta? (paikan päällä)

T:eviedom

Matti: Monacon GP on erittäin hyvä, mutta hyviä ovat myös Brasilian ja Espanjan GP:t. Eli Interlagosin ja Barcelonan radat.

Moi! Missä kahdessa unohtumattomissa kilpailussa omasta mielestäsi olet ollut selostamassa ? Ps: jatka samaan malliin !

T:auto-mies

Matti: Iloisin tapahtuma oli 1998 Häkkisen varmistettua ensimmäisen maailmanmestaruutensa Japanin Suzukan radalla. Surullisin tapahtuma oli Sennan menehtyminen San Marinon GP:ssä Imolassa radalla 1994.

Oletko käynyt viime aikoina vierailemassa synnyinseuduillasi Savitaipaleella?

T:Murre

Matti: Kyllä.

Mitä odotat uudelta Arabiemiraattien kilpailulta?

T:jysky

Matti: Aivan loistava idea viedä kauden päätöskilpailu Abu Dhabiin. Tosin tämän kilpailun yllä on synkkiä pilviä - valmistuuko rata-alue ajoissa?

Selostitko sinä sitä Belgian gp:tä, missä Schumi paineli Mclarenin pilttuseen haukkumaan Coulthardin?

T:jetzet

Matti: Kyllä selostin. Se oli yksi ikimuistoisista hetkistä. Taisin itsekin hieman tulistua Schumin käyttäytymisestä.

Missä on JJ?

T:Where?

Matti: Kotona Espoossa. Ensi viikolla istumme yhdessä alas ja pistämme formuloiden asiat järjestykseen. Siinä palaa paljon kahvia.

kimillä on kauden 2006 jälkeen ollut selvästi hankaluuksia renkaiden kanssa,kun michelinit vaihtuivat bridgestoneihin.uskotko että slikseihin paluun myötä,palaa myös kimi yhtä häikäisevän nopeana kuin ennen?

T:kimi1

Matti: Kimin ongelmat eivät ole olleet pelkästään renkaisiin liittyviä. Mutta uskon, että tällä kaudella Kimi on sliksien myötä häikäisevän nopea.

Matti, kun selostat Maikkarin F1-jälkilähetyksiä niin tiedätkö kisan tuloksen etukäteen?

T:rko

Matti: Selostan kaikki kilpailut ja aika-ajot "livenä".

Suosikki GP tulevalla kaudella ja miksi?

T:Boosteri

Matti: Monaco GP - mieletön glamour, hieno miljöö ja armoton katuratataistelu. Ehdottomasti ykkönen vuodesta toiseen.

Pitäiskö sun mielestä pisteiden tilalla jakaa palkintoja?

T:Mika

Matti: Tallipäälliköiden yhdistyksen FOTA:n suunnitelma uudesta pistelaskujärjestelmästä on ilman muuta parempi kuin Bernien idea mitalien jakamisesta.

MIkä on ollu ikimuistoisin muisto f1 kisoista, jos ei oteta huomioon suomalaisten maailmanmestaruuksia ja osakilpailuvoittoja?

T:jiipee

Matti: Tätä kysymystä on vaikea ajatella ilman hyvää suomalaismenestystä. Mutta ehkä vuoden 1986 päätöskilpailu Australian Adelaidessa on yksi niistä ikimuistoisimmista: paitsi että Keke johti, niin siinä oli kolmella kilpailijalla mahdollisuus varmistaa mestaruus.

Haluaisitko selostaa joskus antero Mertarannan kanssa?

T:heteeelikö

Matti: Ilman muuta!

Mitä mieltä olet sliksirenkaiden paluusta?

T:Mikee

Matti: Erittäin hyvä asia. Tämä osaltaan monien muiden sääntömuutosten lisäksi korostaa kuljettajien ajotaitoja.

Onko selostaminen koskaan kyllästyttänyt sinua? i(han rehellinen vastaus)

T:Kysyvä

Matti: Tähän on helppo vastata: Ei koskaan.

Miten on mielestäsi mahdollista, että kun uudet säännöt tulivat voimaan, niin useiden tallien autot muistuttivat niin paljon toisiaan? Mielestäni selitykseksi ei riitä se, että ne ovat tehty niinkuin säännöt sallivat. Puuttuuko insinööreiltä mielikuvitusta vai eikö uskalleta ottaa riskejä?

T:Alvari

Matti: Säännöt ovat tätä riskinottoa rajoittamassa. Onneksi eri värisävyillä tallit erottuvat hyvin toisistaan. Mutta siitä ei päästä mihinkään, etteivätkö tämän kauden autot muistuttaisi pula-ajan formuloita. On ne niin paljon riisuttuja aikaisemmista malleista.

Tervehdys Matti! Haluaisin tietää mielipiteesi siitä että onko Adrian Neweyllä nyt mahdollisuus sääntöjen radikaalin muuttumisen myötä suunnitella Red Bull-tallille voittaja-auto?

T:Kimmo

Matti: Nyt jos koskaan. Newey on yksi varikon arvostetuimmista suunnittelijoista. Nyt näyttää todella siltä, että ollaan hyvin lähellä jättimenestystä.

oliko brwon gp vauhtl vain mainosta

T:jarppi

Matti: Näinhän se Briatore väittää. Barcelonan varikolla varsin monet kuljettajat ja muutkin alan ihmiset eivät tulkinneet Brawn GP:n kovaa vauhtia samalla tavalla mainosjipoksi.

Eikö suuta ala koskaan kuivamaan, kun koko ajan joutuu puhumaan selostaessa?

T:joku.

Matti: Kerran Keke sanoi, ettei ole tavannut miestä, joka höpöttää kaksi tuntia hengittämättä välillä. Kyllä siinä suuta kuivaa joskus.

kaikkie aikojen suosikki kuski?

T:May

Matti: Suosikki-asemaa voi mitata monella eri tavalla. Kovin kuski mestaruuksien määrässä on ilman muuta Michael Schumacher. Mutta jos käsitystä laajennetaan, niin ehkä ykkössuosikkikuskini on Häkkisen Mika.

Mikä oli ensimmäinen GP:s?

T:mokkula

Matti: Olin ensimmäistä kertaa paikanpäällä Belgian GP:ssä Zolderin radalla vuonna 1990.

Mitä mieltä olet McLarenin testivauhdista? Ja mikä talli voi olla kauden yllättäjä?

T:Kimi

Matti: Tänään ajetaan viimeistä yhteistä testipäivää. On suorastaan todella huolestuttavaa McLarenin hitaus. Nyt vielä viimeisen testipäivän aamupäivällä Lewis oli edelleen kärkiautoja kaksi sekuntia hitaampi ja joukon viimeisenä. Toisaalta sisäpiireistä saadun tiedon mukaan uusia osia tulee koko ajan lisää, joten nyt taistellaan aikaa vastaan. Jos Barcelonan testejä katsotaan, niin ehdottomaksi yllättäjäksi on nousemassa Brawn GP Team - mutta itse en oikein jaksa uskoa, että he pystyisivät murskaamaan suuret ja vahvat tallit.

kuka on selostaja esikuvasi?

T:Cirui

Matti: On olemassa yksi ja ainut vahva esikuva. Hän on entinen BBC:n ja ITV:n brittiselostaja Murray Walker. Loistava persoonallisuus. Hän eli jokaisen hetken selostuspisteessä täydellä sydämellä. Nykyisin Walker on kirjailija ja kolumnien tekijä.

Mikä on hauskoin selostus muistosi?

T:miitu

Matti: Ehkä hauskin ja samalla hieman epämiellyttävä muisto on 90-luvun lopulta Kanadasta, missä selostuskopin ovi oli mennyt lukkoon. Emmekä päässeet Ekin kanssa koppiin lainkaan. Jouduimme aloittamaan aika-ajon selostuksemme ranskalaisten kopista tavallisella puhelinlinjalla.

Pidätkö KERS:iä hyvänä uudistuksena?

T:niko

Matti: Täydellinen limbo! On käsittämätöntä, ettei FIA ja Max Mosley peruuttaneet KERS:n käyttöönottoa hyvissä ajoin viime vuonna, kun siihen oli mahdollisuus. Nyt kaikki kärvistelevät tämän onnettoman ja jopa vaarallisen järjestelmän kanssa.

minä vuonna ja millä autolla heikki voittaa mestaruuden?

T:Jarno Ruotsista

Matti: Jos Heikki tänä vuonna voittaa mestaruuden, auto on McLaren. Mutta rohkenen epäillä, että Heikin mestaruus antaa vielä vähän aikaa odottaa.

Kuka on mielestäsi paras kommentaattori jonka kanssa olet F1-lähetystä tehnyt?

T:Banaani

Matti: Olen selostanut kilpailuja Keken, JJ:n, Häkkisen, Salon ja totta kai Erkki Mustakarin kanssa. Kaikki ovat erinomaisia, suorastaan lostavia kommentaattoreita. Toivoisin, että voisin Häkkisen kanssa tehdä enemmänkin yhteistyötä.

nyt ihan rehellisesti Matti,mitä mieltä olet naiskuskeista?

T:jitters

Matti: Hyvä kysymys. F1:ssä naisia on ollut muutamia kautta historian. Tulokset ovat olleet hyvin vaisuja. Nyt haluaisin ehdottomasti nähdä kuinka kova kuljettaja on Indy-sarjan Danica Patrick. Indy-sarjassa hän on aivan loistava, on voittanut kisojakin.

Mitä mieltä Janne ahosen palaamisesta : ))

T:Heidi

Matti: Super-Janne palaa... Viikon ehdottomasti paras uutinen. Seuraan erittäin tiiviisti kaikki mäkikilpailut, ja Jannen paluun myötä tahti tiivistyy. Jannellahan on myös kesäharrastus - kiihdytysautokilpailut.

Miltä tuntui katsoa kun Mika Häkkinen ajoi pahan kolarin Adelaisessa? Ja mitä kuuluu? oot aika kova :D Sinun pitäisi olla Oskarin kanssa selostus kopissa kisoissa ! :D

T:Mattis

Matti: Se oli selostajan urani järkyttävimmistä hetkistä.

monta vuotta olet ollut f1 selostajana

T:jpf1

Matti: Ensimmäinen selostukseni oli vuonna 1985 Monacon GP:stä. Nyt niitä on takana reilut 265.

moi matti! mitä kuuluu?

T:mä

Matti: Oikein hyvää.

Ensi viikon torstaina 19.3. klo 15-16.00 MTV3:n F1-verkkovieraaksi saapuu Jyrki Järvilehto .

(MTV3)