Kuluttajavirasto: Älä osta näitä tuotteita puhelimitse

Puhelinmyyjät kauppaavat asiakkaille monimutkaisia sopimuksia, joista he ovat antaneet harhaanjohtaa tietoa, tai jättäneet olennaisia asioita kertomatta. Esimerkiksi Saunalahden liittymämarkkinointi on tuomittu sopimattomaksi.

Puhelinmyynti on muuttunut viime vuosina pelkästä lehtien kauppaamisesta monimutkaisten sopimuskokonaisuuksien myymiseksi. Säästämistuotteita, matkapuhelin- ja laajakaistaliittymiä sekä maksutelevisio- ja sähkösopimuksia ei Kuluttajaviraston mukaan pitäisi lainkaan myydä puhelimitse.

Ongelmia lisää se, että kaikki myyjät eivät noudata kuluttajansuojalaissa määriteltyjä markkinoinnin perussääntöjä.

– Puhelinmyyjät ovat antaneet asiakkaille harhaanjohtavia tietoja tai jättäneet ostopäätöksen kannalta olennaisia tietoja kertomatta. Asiakkaita on painostettu tilaajiksi ja heille on lähetetty tuotteita, joita he eivät ole tilanneet. Myyjät eivät myöskään ole aina kertoneet asiakkaille heidän oikeudestaan peruuttaa sopimus 14 vuorokauden kuluessa, kertoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Tuoreimpana esimerkkinä on Saunalahti, joka myi aggressiivisesti iäkkäille henkilöille lankapuhelimen korvaavaa liittymää. Markkinaoikeus tuomitsi Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta Saunalahden markkinoinnin sopimattomaksi.

Markkinaoikeuskäsittely ei kuitenkaan ole hitautensa vuoksi paras mahdollinen keino puuttua selvästi lainvastaiseen toimintaan. Nopeampi tapa olisi esimerkiksi Ruotsissa käytössä oleva viranomaisen asettama markkinahäiriömaksu.

Myös alan omaa itsesääntelyä on syytä lisätä ja vahvistaa. Esimerkiksi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto on laatinut jäsenilleen telemarkkinoinnin käytännesäännöt ja ohjeen senioreille suunnatusta puhelinmyynnistä. Kaikki puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset eivät kuitenkaan kuulu liittoon eivätkä noudata ohjeita.

– Puhelinmyynnin ongelmat vaativat ripeitä toimia. Jos itsesääntely ei toimi, on selvitettävä mahdollisuuksia muuttaa nykyistä lainsäädäntöä, sanoo Anja Peltonen.

Esimerkiksi Tanskassa puhelinmyyjä ei voi soittaa kuluttajalle, ellei tämä ole antanut siihen etukäteen suostumusta. Suomessa kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä ainoastaan ilmoittamalla soittokiellosta jokaiselle yritykselle erikseen tai rekisteröitymällä Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämään rajoituspalveluun. Kuluttajaviraston saamien yhteydenottojen perusteella nämä keinot eivät riitä.

Kysymys: Millaisia kokemuksia sinulla on puhelinmyynnistä?

Kuvat: Shutterstock

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat