Kuluttaja-asiamies: Hampurilaisaterioiden lelumainonta selkeämmäksi

Kuluttaja-asiamies on vetänyt hampurilaisravintola McDonald'sin markkinatuomioistuimeen lapsille suunnatusta kuluttajan kannalta sopimattomasta mainonnasta.

-Haluamme markkinatuomioistuimelta päätöksen siitä, voiko lapsille tarkoitetun hampurilaisaterian mainoksen pääviestinä olla ateriapaketissa mukana oleva lelu, sanoo kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz.

McDonald's on usein liittänyt lapsille tarkoitettuihin hampurilaisaterioihin Disney-elokuvien hahmoja leluina. Kuluttaja-asiamiehen mukaan mukaan lelut ovat olleet myös selkeästi tv-mainoksen pääsanomana. Kuluttaja-asiamies huomauttaa, että mainonnan sääntöjen mukaan mainonnallinen houkutin ei voi olla mainoksen pääsanomana itse tuotteen ollessa toisarvoisessa asemassa.

-Ateriassa oleellisinta on syötävä ja juotava, sitä on myös mainostettava, Mickwitz sanoo.

McDonald's laatii 30 päivän kuluessa vastineensa kuluttaja-asiamiehen esitykseen. McDonald'sin mukaan lapsille suunnattu Happy Meal-ateria on ateriakokonaisuus, jota myös markkinoidaan sellaisena. -Lelun saa ostaa erikseenkin tai olla ottamatta sitä aterian mukana, sanoo McDonald'sin markkinointipäällikkö Pasi Kaurala.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat