Kullanostajat myöntävät: Asiakas häviää postimyynnissä

45 minuuttia -ohjelma on tutkinut syksyn aikana postitse kultaa ostavien yritysten toimintaa.

Huomisessa 45 minuuttia -ohjelmassa etsitään kadonneita kultasormuksia, joita lähetettiin kaikkiaan viisi kappaletta. Testisormuksilla pyrittiin saamaan selville, miten postimyyntiyritysten lupaukset pitävät paikkansa. Yritykset lupaavat nopeutta, luotettavuutta ja avoimuutta. Totuus on kuitenkin piilotettu monimutkaisiin ehtoihin.

Yritys päättää, mikä on kultaa

Monimutkaisissa kullanmyyntiehdoissa kuluttaja sitoutuu siihen, että postimyyntiyritys päättää, mikä on kultaa. Hinta, jolla yritys ostaa kullan, on yrityksen vapaasti päätettävissä eikä kuluttaja saa sitä etukäteen selville.

45 minuuttia -ohjelman koehenkilölle neuvottiin myymään mielummin sormus Huuto.net palvelussa. Koehenkilölle sanottiin, ettei sitä kannattaisi myydä postimyynnin kautta, koska he maksavat niin huonosti. Toinen yritys sanoi, että sormuksesta saa paremman hinnan heidän keskustan liikkeessään kuin postimyynnissä.

Kuukausi sitten 45 minuuttia -ohjelma selvitti, miten paljon kymmenen romukultaa ostavaa yritystä maksaa kultasormuksesta. Vertailu paljasti valtavat hintaerot: sormuksesta olisi saanut rahaa kymmenestä neljäänkymmeneen euroon. Panttilainaamot tarjosivat parempaa hintaa kuin postimyyntiyritykset.

Kultafirmojen taustat olivat värikkäitä, esimerkiksi ulosottomerkintöjä ja jopa rikostuomioita löytyi

Kadonneiden sormusten arvoitus keskiviikkona kello 20. 45 minuuttia -ohjelmassa

Lue myös:

    Uusimmat