Kuljetusala vaatii pienempiä teitä kuntoon

Jos hallituksen lupaamista liikennehankkeista joudutaan nipistämään, on kuljetusala yksi suurimmista kärsijöistä.

Kuljetusalan edunvalvontajärjestö SKAL ry:n puheenjohtaja Ahti Myllys varoittaa, että ilman teiden perusparannuksia kuljetusala voi tehdä paljon hallaa liikenneturvallisuudelle.

– Kuljetusala on tarvinnut teiden peruskuntoon 100 miljoonaa euroa vuodessa jo monen vuoden ajan, Myllys totesi MTV3:n Huomenta Suomessa.

Myllys muistuttaa, että esimerkiksi metsäteollisuuden pyörittämiseen tarvitaan moottoriteiden lisäksi paljon pienempiä teitä, joiden kunnostamiseen toivottuja määrärahoja on jouduttu leikkaamaan.

– Ja juuri niitä teitä metsäteollisuus käyttää, sieltä kuljetukset lähtevät, Myllys jatkaa.

Hallitus on ajanut Myllyksen mukaan myös kuormien lisäämistä kuljetusalalle muun muassa akselien lisäämisellä ajoneuvoyhdistelmiin. Tämä mahdollistaisi jopa 76 000 kilon kuorman kuljetuksen.

– Kun teiden korjausvelka kasvaa, ja nykyisilläkään yhdistelmillä ei kyetä liikkumaan näissä tieoloissa, niin miten sitten vielä isommilla, Myllys kummastelee.

Sillat liian matalia ajoneuvokorotuksille

Kuorman kasvattaminen tulisi mahdolliseksi myös lisäämällä ajoneuvojen korkeutta 20 sentillä. Liikenneviraston mukaan sadat sillat olisivat Suomessa liian matalia korotuksille.

– Monella tulee tila loppuun ennen kuin painomäärä tulee täyteen. 20 sentin korotus toisi 10 kuutiota lisää tilaa.

Ajoneuvojen korottamisesta on kiistelty myös EU:ssa.

– EU-säädöksissä autoja olisi pitänyt madaltaa 20 sentillä ja kaventaa viidellä sentillä. Onneksi keväällä tehtiin sen verran liberaali päätös, että EU:n mitat ovat voimassa kansainvälisessä liikenteessä, mutta kansallisessa liikenteessä voidaan ajaa millaisilla tahansa.

Myllyksen mukaan muutokset ajoneuvoihin toisivat alalla miljardikustannukset.

– Esimerkiksi säiliöalalle kustannukset ovat kestämättömät.

Lisähaasteita alalle toi 10 eurosentin korotus polttoaineveroon.

– Se teki asiakkaillemme 100 miljoonan lisätaakan. Lisäksi leikattiin alueellisia kuljetustukia ja niiden tasoa.

Myllys on tyytyväinen kuljetusalan osaamiseen, mutta on huolissaan sen puolesta.

– Ala on tiukasti kilpailtu ja sitä tehdään pienillä katteilla. Porukka osaa tämän, kunhan meille annetaan edellytykset ja olosuhteet työn tekemiseen, Myllys päättää.

(MTV3)

Katso SKAL ry:n puheenjohtaja Ahti Myllyksen haastattelu: (Huomenta Suomi 21.11.2012)

Lue myös:

    Uusimmat