Hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä esittää rekkojen enimmäispainon nostoa 60 tonnista 76 tonniin, kertoo Turun Sanomat. Uudet kokomääräykset otettaneen käyttöön ensi keväänä.
– Tavoitteena on pyrkiä alentamaan kaupan ja teollisuuden kustannuksia, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön erityisavustaja Jyri Kuusela lehdelle.
Kuljetusala vastustaa lisätonneja. Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan järjestön SKAL:n mukaan uudistus vaatisi yrityksiltä liian isoja investointeja vaikeassa taloustilanteessa.
SKAL:n julkistamattomassa jäsenkyselyssä 78 prosenttia katsoo, etteivät tiestö eivätkä lastaus- ja purkupaikat kestä näin isoa kalustoa. 65 prosenttia pelkää liikenneturvallisuuden heikkenevän. Kuuselan mukaan turvallisuus ei heikkenisi, sillä vastaisuudessa autoja olisi teillä nykyistä vähemmän.
(MTV3–STT)