Kotisivutilasta saa maksaa huikeat brändilisät

Kotisivujen hankkiminen on monelle vaikeaa ja helpoin ratkaisu on ostaa verkkotilaa puhelinliittymän mukana. Verkkotilan myynti on kuitenkin operaattoreille niin helppoa, ettei palvelutason ja hintojen tarvitse vastata kilpailijoiden vastaavia.

Samantyyppisestä palvelusta, josta kuluttajat maksavat muutaman kympin vuodessa, yritykset saattavat pulittaa satoja euroja kuukaudessa. Operaattoreiden myymä verkkotila on kalleimmasta päästä.

Hinnat vaihtelevat kympeistä tuhansiin euroihin vuodessa

Esimerkiksi Soneran 500 megatavun BusinessWeb -palvelun käyttöönotto maksaa 49 euroa ja kuukausimaksu on 29 euroa. Jos tilaan haluaa helppokäyttöisen verkkojulkaisujärjestelmän tai blogin, vaaditusta tietokannasta saa maksaa 40 euroa perustamiskuluja ja 20 euroa kuussa lisää. Pelkkä 100 megatavun lisätila kustantaa 10 euroa kuukaudessa. Hintaa kertyy siis helposti 588 euroa vuodessa ja päälle lisätään vielä arvonlisäverot sekä perustamiskulut.

Elisan vastaava paketti sisältää enemmän enemmän levytilaa ja perustamismaksu on vähän halvempi. Kuitenkin tietokannasta saa jälleen maksaa ekstraa, joten hinnaksi tulee 600 euroa vuodessa arvonlisäveron kanssa.

Yleensä tietokanta kuuluu kotisivutilaa tarjoavilla yrityksillä peruspalveluihin. Esimerkiksi webhotellit.fi tarjoaa 45 eurolla vuodessa Soneran BusinessWebiä vastaavan tuotteen, johon blogeihin ja julkaisujärjestelmiin tarvittavat ominaisuudet kuuluvat valmiiksi. Hinta sisältää arvonlisäveron. Tilaa palvelussa on 2 gigatavua, josta Soneralla saisi maksaa 1800 euroa vuodessa. Tämäkään ei vielä riitä, koska monesta muustakin webhotellipakettiin normaalisti kuuluvasta palvelusta saa operaattoreille maksaa ekstraa. Soneralta korkeita hintoja perustellaan korkealla palvelutasolla.

"Kotisivutilan ohella myydään yleensä myös valmiita kotisivuja ja sähköpostipalveluita. Yrityksille tarjotaan myös erilaisia asiakaspalvelutasoja", kertoo osastojohtaja Juha Sutinen Soneralta.

Asiakaspalvelua ja sähköpostipalveluita tarjoavat myös webhotelli-tilaa myyvät firmat, mutta nämä kuuluvat peruspalveluun. Paremmin operaattoreiden korkeita hintoja selittävätkin asiakkaiden tietämättömyys kilpailijoista ja verkkomaailman epäselvyys.

Lue myös:

    Uusimmat