Korona muutti merkittävästi suomalaisten liikkumista ja datankäyttöä – hiihtolomaviikolle povataan uutta ennätystä Pohjois-Suomeen

Koronatilanne on näkynyt selvästi ihmisten liikkumisessa ja datankäytössä, mikä käy ilmi Telian tilastoista. Suomalaisten matkailu Lappiin saattaakin rikkoa jopa poikkeuksellisen ennätyksen hiihtolomakaudella.

Telian koostamat Crowd Insights -tilastot paljastavat, että viime vuoden syyskuussa suomalaiset tekivät keskimäärin 9,2 miljoonaa matkaa päivässä.

Hiljaisin kuukausi oli vuorostaan huhtikuu, jolloin keskimääräinen matkojen määrä oli päivässä 6,1 miljoonaa.

Merkittävää vaihtelua kuukausien välillä

Yksi mahdollinen vaikuttava tekijä huhtikuun tilastoon on Uudenmaan sulku, joka alkoi 28. maaliskuuta ja päättyi 15. huhtikuuta. 

– Vaihtelut eri kuukausien kesken olivat yllättävänkin suuria. Syyskuun jälkeen matkojen määrä kääntyi selvään laskuun, mutta joulukuussa liikuttiin silti enemmän kuin esimerkiksi toukokuussa,  Telian liikkumistilastojen asiantuntija Tiia Palvimoarvioi tiedotteessa.

Suomalaiset näyttävät innostuneen Lapin matkailusta, sillä pohjoisen tietoliikennemäärät ylittävät selvästi edellisvuodet.

Teliasta arvioidaankin, että hiihtolomaviikoilla Pohjois-Suomen internet-liikenteessä rikotaan mahdollisesti uusi ennätys.

– Kun matkailijat ovat ulkomaalaisten turistien sijaan pääasiassa rajattomaan datakäyttöön tottuneita suomalaisia, ei ole yllättävää, että koronan takia eristäytyvät lomalaiset rikkovat vanhoja ennätyksiä, Telian verkoista vastaava johtaja Sami Siikikertoo.

Syyskuukausina datankäyttö kasvoi

Koronapandemia on laittanut monet suomalaiset etätöihin, mikä on näkynyt myös Telian tilastoissa. Syksyllä datankäyttö nousikin ennätykselliselle tasolle.

– Videoneuvottelujen ja viihdepalveluiden käyttö kasvoi erityisesti päiväsaikaan, vaikka ruuhkaisimmat ajat sijoittuivat aikaisempien vuosien tapaan edelleenkin iltatunneille, Siiki toteaa tiedotteessa.

Sekä mobiili- että kiinteän verkon liittymissä liikenteen kasvu oli viime vuoden aikana yhtiön mukaan 30 prosenttia.

Kasvun takana on esimerkiksi suoratoistopalveluiden ja videosisältöpalveluiden käytön lisääntyminen.

– Toinen kasvua selittävä tekijä on videoneuvottelupalvelut. Arviomme mukaan esimerkiksi Teams ja Zoom rekisteröivät kaksin-kolminkertaisia datamääriä edellisvuoteen verrattuna, Siiki selittää.

Lue myös:

    Uusimmat