Kommentti: Kuski palautti lipulliset matkustajat palelemaan pysäkille pysäkki toisensa jälkeen, mutta toimi aivan oikein

– Tuu itse tänne 40 asteen pakkaseen värjöttelemään, kun ei sieltä tule muita busseja!

Näin tuhahti työmatkabussiini pyrkinyt matkustaja kuljettajalle, joka oli perin pirullisessa välikädessä. Pysäkki toisensa jälkeen kuski joutui pysäyttämään bussinsa vain todetakseen, että tähän bussiin HSL:n lipulla ei ole asiaa. Ei, vaikka olimme HSL-alueella Vantaan puolella.

Tähän tilanteeseen syyttömiä olivat niin kuljettajat kuin 20 asteen pakkasviimaan pysäkille palautetut matkustajatkin. Erään turistiryhmän edustajan kuljettaja joutui lähes työntämään ulos autosta ihmeissään matkakorttinsa kanssa.

Bussi ei ollut pikavuoro, joka ei kaikilla pysäkillä pysähdy. Selvää HSL-korttien kieltoa bussin etuikkunassa ei lukenut. Mutta kyseisestä, Nurmijärveltä Helsinkiin matkaavan Korsisaaren bussin ikkunasta puuttui yksi tärkeä tarra, U-tunnus. Näissä busseissa ei HSL-lippu kelpaa.

Poikkeus, joka pitäisi muistaa

Mutta mikä ihme se U-tunnus edes on?

– U-linjalla pyritään tarjoamaan hyvin hiljaisten seutujen alueelle jonkinlaista joukkoliikennetarjontaa, selventää HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Ville Lepistö.

Esimerkiksi suurin osa Nurmijärveltäkin Helsinkiin suuntaavista busseista kiertää pohjoisen Vantaan pikkuteitä ja asuinalueita. Ja niistä U-tunnus löytyy.

464 ajaa Helsinkiin vain Hämeenlinnanväylää pitkin. Matkustajien näkökulmasta kyseessä on kuitenkin yksi Korsisaaren linja muiden rinnalla. Ja kun muihinkin voi HSL-lipulla nousta, miksei tähän?

– HSL ei ole suostunut tekemään U-sopimusta moottoritietä pitkin tuleviin vuoroihin. Meillähän ei mitään toivetta tai halua ole, että asia näin olisi, Korsisaaren toimitusjohtaja Antti Korsisaari selventää.

HSL:n Lepistön mukaan U-tunnus on matkustajille tuttu, sillä siitä ei ole tullut kielteistä palautetta. Mutta Korsisaaren mukaan termi on perin ummehtunut eikä tätä päivää.

– Historian havinaa 90-luvulta, ei välttämättä ole kovinkaan yleisessä tiedossa, Korsisaari kommentoi U-tunnuksen tunnettuutta.

Bussini kuljettajakin lopetti U-tunnuksesta jankkaamisen kuudennella Vantaan-puolen pysäkillä ja alkoi puhua HSL-lippujen kelpaamattomuudesta.

Voisiko säännöstä joustaa?

Työmatkabussini kuljettaja noudatti annettuja sääntöjä tiukasti. Hän on sääntö-Suomi-kulttuurin kasvatteja, joten se ymmärrettäköön. Todennäköisesti kaikissa muissa maailman maissa 20 asteen pakkanen ja alueella voimassa oleva lippu riittäisivät paikkaan bussissa, jossa kaiken lisäksi oli kosolti tilaa.

Mutta jos tästä säännöstä joustetaan, on Lepistön mukaan vaarana, että myös muut bussit, esimerkiksi pohjoisempaa saapuvat pitkän matkan linjat haluaisivat ottaa matkustajia kyytiin. Kun HSL kuitenkin tarjoaa omaa syöttöliikennettä Martinlaaksosta ja Myyrmäestäkin.

– Mutta kieltämättä nämä tapaukset ovat valitettavia, Lepistö ymmärtää.

Parempaa viestintää, myös bussin ikkunaan

Kaikki osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että kehnoimmin tässä asiassa on pärjätty viestinnällisesti. Osa matkustajista jättäisi pysäyttämättä bussia, jonka ikkunassa vilkkuisi EI HSL:N KORTILLA. Etenkin, kun Korsisaaren puolella kyseisiä vuoroja on vain muutama vuorokaudessa. Toimitusjohtajan mukaan se olisi teknisesti mahdollista.

Vuorot, joista on haluttu moottoritieyhteyden avulla nopeampia, ovatkin käytännön sanelemana hitaampia ja kaikkia osapuolia stressaavia. Toki bussiin voi ostaa lipun erikseen, mutta harva seutulipun jo omistava suomalainen tähänkään taipuu, edes 30 asteen pakkasessa.

– On totta, ettei U-termi ole kaikille tuttu. Voisimme ottaa HSL:n kanssa pohdittavaksi selkeämmän merkinnän linjoihin, jotka eivät ole u-sopimuksen piirissä, Lepistö myöntää.

Toivottavasti ajatus kuullaan HSL:n ja sen kanssa yhteistyössä olevien kuljetusyhtiöiden päättävissäkin tahoissa tai turha pysäkkirumba saa jatkua.

Lue myös:

    Uusimmat