Kimi: Starttijärjestelmä ratkaisee

Kimi Räikkönen (Photo: Clive Mason/Getty Images)
Kimi Räikkönen (Photo: Clive Mason/Getty Images)Copyright Allsport 2003
Julkaistu 29.06.2003 13:27

McLarenin Kimi Räikkönen starttaa formula ykkösten Euroopan GP-kisaan paalupaikalta viereltään Ferrarin Michael Schumacher. Lähdön onnistuminen on enemmän kiinni autosta kuin kuljettajasta.

Koska automaattinen lähtöjärjestelmä on vielä tämän kauden loppuun asti sallittu apuväline formuloissa, nousee ratkaisevaksi tekijäksi se, kenen auton järjestelmä toimii parhaiten.
- Ensimmäiset sata metriä ratkaisee tasan tarkkaan se, kuinka hyvä auton starttijärjestelmä on, Räikkönen analysoi Turun Sanomissa.

Jos jätetään laskuista pois ne kolme kisaa, Australia, Espanja ja Kanada, joissa Räikkönen on epäonnistunut aika-ajoissa, niin tilastot kertovat, että Kimi on tällä kaudella onnistunut kaksi kertaa parantamaan sijoitustaan kisan ensimmäisen kierroksen aikana. Kahdesti hän on myös menettänyt yhden sijan avauskierroksella. Malesiassa Räikkönen starttasi seitsemännestä ruudusta ja nousi ensimmäisellä kierroksella kisan neljänneksi. Brasiliassa Räikkönen starttasi nelosruudusta ja piti sijansa ensimmäisellä kierroksella. Imolassa Räikkönen starttasi kuudennesta ruudusta ja nousi Mark Webberin vaikeuksien myötä lähdössä viidenneksi. Itävallassa Räikkönen starttasi eturivistä kakkosruudusta, mutta putosi alussa kolmanneksi. Monacossa kohtalo oli täsmälleen sama.

Ferrarinkaan starttijärjestelmä ei ole ollut virheetön. Imolassa paalupaikalta startannut Michael Schumacher putosi lähdössä toiseksi.

(MTV3)