Kilpailuneuvosto kielsi Soneran ja Loimaan Seudun Puhelimen yrityskaupan

Kilpailuneuvosto on 18.12. antamallaan päätöksellä kieltänyt yrityskaupan, jolla Sonera Oyj (Sonera) on hankkinut tosiasiallisen määräysvallan Loimaan Seudun Puhelin Oyj:stä (LSP) ja sitä kautta myös Turun Puhelin Oy:stä (TP). Kaupan edellytyksenä oli, että LSP ostaa ennen osakkeiden merkitsemistä Turun kaupungilta 33 % TP:n osakekannasta. Siltä osin kuin yrityskauppa on jo toteutettu, se määrättiin purettavaksi.

Kilpailuvirasto oli hyväksynyt 3.8.2001 yrityskaupan ehdollisena. LSP:n ja TP:n tuli luopua valtaosasta Soneran kilpailijoille aiemmin vuokratusta matkaviestininfrastruktuurista ja Soneran tuli myydä Turun alueelle rakentamansa paikallinen kiinteä alueverkko. Lisäksi TP:n tuli myydä yksi teleliikenteen aluekeskuksistaan ja vuokrata kilpailijoille osa kaapelitelevisioverkkokapasiteetistaan. Osapuolille asetettiin myös kiinteän verkon ja matkaviestinverkon infrastruktuurin tarjontaan ja eräiden tuotteiden jakeluun liittyviä käyttäytymisehtoja.

Lännen Puhelin Oy (LP) ja Salon Seudun Puhelin Oy (SSP) sekä Suomen 2G Oy (2G) ja DNA Finland Oy (DNA) valittivat kilpailuviraston päätöksestä kilpailuneuvostoon. Valittajat eivät olleet kaupan osapuolia. Valittajat vaativat yrityskaupan kieltämistä, koska asetetuista ehdoista huolimatta kaupan seurauksena Soneran määräävä markkina-asema vahvistuu useilla telepalvelusektoreilla aiheuttaen kilpailun merkittävää estymistä.

Osapuolet olivat erimielisiä siitä, onko muilla kuin kaupan osapuolilla valitusoikeutta kilpailuviraston päätöksestä. Tästä ei ole aikaisempaa kotimaista oikeuskäytäntöä. Kilpailuneuvosto totesi äänestyspäätöksellä (5-2), että 2G:n ja DNA:n osalta yrityskauppaan saattaa liittyä lähinnä matkaviestinpalvelujen ja verkkomarkkinoiden sektoreilla sellaisia valtakunnallisen markkinarakenteen tasolla ilmeneviä vaikutuksia, että valitusoikeuden myöntäminen oli perusteltua. Vähemmistö olisi tutkinut myös LP:n ja SSP:n valituksen.

Pääasian osalta kilpailuneuvosto katsoi, että yrityskaupalla on telealan markkinarakennetta heikentäviä vaikutuksia ja se on omiaan edistämään markkinarakenteen keskittymiskehitystä. Yrityskaupan seurauksena Soneran määräävä markkina-asema matkaviestinpalvelujen markkinoilla vahvistuu ja aiheuttaa kilpailun merkittävää estymistä. Yhtiön markkinavoima kasvaa myös muilla telealan markkinasegmenteillä. Arvioidessaan sitä, ovatko yrityskaupan haitalliset vaikutukset poistettavissa ehtoja asettamalla kilpailuneuvosto otti huomioon telemarkkinalain sekä markkinaregulaattoreina toimivien liikenne- ja viestintäministeriön sekä viestintäviraston toimivaltuudet ja tehtävät.

Kilpailuneuvosto katsoi, että kaupan perusvaikutus on kokonaisuutena arvioiden ja tavoitteiltaankin markkinoita keskittävä ja kilpailua rajoittava, joten kilpailuongelmat eivät ole ratkaistavissa ehtoja asettamalla. Esitetty selvitys viittaa siihen, että kaupan tavoitteet eivät niinkään liity Soneran osalta liiketoiminnan tehostamispyrkimyksiin, vaan pyrkimykseen heikentää kolmatta matkapuhelinverkkoa rakentavan ja palveluoperaattoritoimintaa aloittelevan 2G/DNA ryhmän toimintaedellytyksiä. Näillä perusteilla kilpailuneuvosto päätyi kieltämään yrityskaupan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat