Mainos

Kiinteistönvälittäjä paljastaa: Näin asiakasta huijataan!

Helmen haastattelussa kiinteistöalan ammattilainen kertoo totuuden suosiota kasvattaneesta ammatista.

Johanna (nimi muutettu), 50, päätyi kiinteistönvälittäjäksi pitkän harkinnan jälkeen. Monta vuotta asiakaspalvelijana teleyhtiössä toiminut nainen oli pitkään miettinyt uudelle uralle hakeutumista ja kiinteistöala kiehtoi yhä vain enemmän. Aina tilaisuuden tullen Johanna haastatteli kiinteistönvälittäjiä heidän työstään, ja kun ajatus oli tarpeeksi kauan kypsynyt mielessä, soitti hän suoraan yhteen alan isoimmista yrityksistä ja sai kutsun haastatteluun. Onni potkaisi ja hän sai työpaikan.

Johanna kertoo, ettei suoraa koulutusta kiinteistöalalle ole, vaan koulutus tapahtuu systemaattisesti.

– Aluksi kiertelin kokeneempien välittäjien matkassa asuntonäytöillä, ja pikkuhiljaa tieto ja taito riittivät pitämään omia näyttöjä.

Käytännön harjoittelun lisäksi yritykset järjestävät alaisilleen kursseja ympäri vuoden, missä opiskellaan muun muassa rakennustekniikkaa ja kiinteistölakia.

Vain huiput rikastuvat

Amerikkalaiset kiinteistöalasta kertovat tv-formaatit voivat antaa melko ruusuisen kuvan ammatista, mutta todellisuudessa välittäjän työ on suurimmaksi osaksi muuta kuin asuntojen esittelyä.

– Paperihommat vievät melkoisesti aikaa, mutta ehdottomasti tärkein tehtävä on hankkia asiakkaita. Jos asiakkaita ei ole, myyntiä ei ole.

Isommissa firmoissa asiakkaiden hankkiminen tapahtuu näyttöjen kautta, missä asunnon ostoa suunnittelevilta asiakkailta kerätään yhteystietoja. Pienemmät firmat ovat kokoonsa nähden siinä asemassa, että joutuvat usein suoraan soittelemaan potentiaalisille asiakkaille, joita he poimivat lehtien asunnonmyyntisivuilta. Myynti on myös suoraan verrannollinen palkan määrään, ja vain huiput voivat ansaita hyvin.

– Joka kuun alussa palkan kerryttäminen aloitetaan alusta. Huono myynti tarkoittaa huonoa palkkaa, Johanna huomauttaa. Raha ei kuitenkaan ole motivaatio työssä, jossa joutuu koko ajan antamaan itsestään 110 prosenttia.

– Parasta työssä on, että saa olla mukana ihmisten elämän kohokohdissa. Monelle asunnon ostaminen on yksi etappi elämässä ja on hienoa olla mukana todistamassa sitä.

Johanna lisää, että myös vapaus työssä kiehtoo: oman työpäivänsä voi pitkälti määrittää itse. Monesti tämä kuitenkin tarkoittaa 6-7 työpäivää viikossa ja päivätkin tuppaavat venyä yli kymmentuntisiksi.

"Välittäjät koulutetaan huijaamaan asiakasta"

Ihmisläheisessä työssä on varjopuolensa: työn vapaus ja selkeän koulutuksen puuttuminen ovat aiheuttaneet sen, että alalta löytyy paljon moraalittomia ja ahneita yksilöitä, jotka pilaavat kaikkien välittäjien maineen.

Asunnon ostamista tai myymistä harkitsevalle Johannalla neuvoo asunnonostajia harkitsemaan minkä välitysfirman puoleen kääntyvät.

– Ikävä kyllä pienemmät yritykset harvoin ajattelevat omaa napaansa kauemmaksi ja välittäjät koulutetaan huijaamaan asiakasta, Johanna kertoo ja paljastaa, että pienet välittäjät harrastavat tarjouskeplottelua nopeuttaakseen asunnonmyyntiä. Asiakkaalle saatetaan valehdella, että asunnosta on tehty korkeampi tarjous, vaikka näin ei todellisuudessa ole.

Asunnon kuntoon liittyvissä asioissa välittäjä ei kuitenkaan voi ostajaa huijata, sillä asuntokauppalaki on tiukka.

– Ainoa tieto, jonka välittäjä voi ostajalta pimittää, on totuus naapureista ja isännöitsijästä.


MTV3/Helmi

Kuva: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.