Keskinopeusvalvonnassa vilunkipeli mahdollista?

Poliisi aikoo kokeilla autojen keskinopeuksien mittaamista kahden viikon ajan uudella valvontakameratekniikalla Päijät-Hämeessä.

Projektin vetäjä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo, että uutta teknologiaa ei voida ottaa käyttöön laajemmin, mikäli tekniikan ongelmakohtia ei ensin tutkita tarkasti.

- Yksi ongelma voi olla esimerkiksi se, että ylinopeutta ajaneen auton kuski voi väittää ajajan vaihtuneen kesken ajomatkan.

Ihalaisen mukaan tämä voi olla käytännössä aika mahdotonta, sillä kamera tallentaa kuskin kuvan tarkasti.

- Ja silloinhan keskinopeus olisi vieläkin suurempi, jos välillä vielä ehdittäisiin vaihtaa kuskiakin.

Ihalainen uskoo, että ihmiset suhtautuvat kokeiluun myönteisesti ja toivovatkin liikenteeseen juuri tämäntyyppistä valvontaa. Hetkittäinen ylinopeus ei vielä aiheuta keskinopeuden kohoamista yli sallittujen rajoitusten.

- Koska mittausmatka on suhteellisen pitkä, kiinni jäänyt kuski on todennäköisesti tietoisesti halunnut ajaa ylinopeutta, Ihalainen täsmentää.

Tekniikka kuin juoksukilpailuissa

Tekniikka pelaa siten, että auton rekisterikilpi tunnistetaan kahdessa pisteessä. Mittausta voidaan verrata juoksukilpailuissa käytettävään tekniikkaan.

- Ensimmäisessä pisteessä mitataan auton tulonopeus. Siitä aika alkaa pyöriä toiselle pisteelle saakka, jossa rekisterikilpi tunnistetaan uudelleen. Tämän jälkeen mitataan keskinopeus, jolla auto on kulkenut tämän matkan.

Jokainen auto, joka ohittaa kamerat, tallentuu järjestelmään. Ainoastaan ylinopeutta ajaneet autot menevät kuitenkin poliisin jatkokäsittelyyn.

Kallista tekniikkaa

Uusi nopeusvalvontatekniikka otetaan käyttöön vasta sitten, jos kokeilujakso tuottaa hyviä tuloksia. Sitä, asetetaanko kamerat esimerkiksi koulujen läheisyyteen tai paikkoihin, joissa nopeusrajoituksia useasti rikotaan, ei poliisitarkastaja Heikki Ihalainen osaa vielä kertoa.

Keskinopeusvalvonta on käytössä useassa maassa ja tulokset ovat hyviä. Valvontamuotoa käytetään esimerkiksi Alankomaissa, Iso-Britanniassa ja Australiassa.

- Laitteet eivät ole kuitenkaan ihan samoja kuin Suomessa, sillä muissa maissa vastuun ylinopeudesta kantaa auton omistaja. Suomessa tarvitaan edestäpäin kuvaavia kameroita, sillä meillä ylinopeudesta vastaa autonkuljettaja.

Tarvittava teknologia onkin kallista siksi, että Suomen oloihin tarvittavia kameroita ei ole vielä olemassa.

- Laitteet maksavat kymmeniätuhansia euroja. Riippuu siis valtionhallinnon tilanteesta tulevaisuudessa, miten paljon laitteisiin on varaa investoida. Katsotaan nyt kuitenkin nämä tulokset ensin, Ihalainen toppuuttelee.

Lue myös:

    Uusimmat