Kanaa, kanaa - osa neuvosto-Viron mainoksista psykedeelisiä

1980-luvun Viron oma tv-mainonta kertoo persoonallisesti elämästä neuvosto-Virossa.

Mainokset koonneessa Harry Egipt reklaamfilmid, World Famous TV Commercials by Harry Egipt -dvd:n mainoksissa sensuuri ei ole iskenyt ainakaan alastomuuteen.

- Ainoa sensuuri tuohon aikaan oli Eesti reklaamfilmin johtaja, joka päätti, että tämä mainos lähtee esitykseen ja tämä ei. Muuta sensuuria siihen aikaan ei ollut, kertoo Hanno Egipt Timeless World-yhtiön tuottaja ja virolaisen mainosgurun poika MTV:n Huomenta Suomessa.

Mainoksissa vilahtaa myös tuttuja kasvoja, kuten Anne Pohtamo ja Anu Saagim.

Sensuuri hyvästä syystä

Jos mainoksia hyllytettiin, taustalla oli hyvä syy.

- Tavara oli loppunut. Mainosfilmin tekemiseen saattoi mennä puoli vuotta. Filmi saattoi valmistua vasta, kun tuote oli jo loppunut.

Mainoksilla ei tähdätty pelkästään myynnin edistämiseen, vaan taustalla oli myös tiedon jakaminen.

- Tietoa jaettiin erilaisista koulutusmahdollisuuksista. Myös, jos tuli satamaan laiva, jossa oli appelsiineja, niin tiedotettiin, että appelsiinit ovat tulleet kauppaan. Tiedotettiin, millaista suklaata voi ostaa, millaista jauhelihaa ja niin edelleen. Jopa sateenvarjon korjaamoa mainostettiin.

Mainoksilla haluttiin luoda kuvaa kauniiden ihmisten yhteiskunnasta, jossa oli hyvä olla.

Ideoita mainoksiin Suomesta

Osa mainosten ideoista tuli MTV:n mainoksista.

- Osa ideoista tuli Suomen MTV:stä, mutta missään isäni ei varsinaisesti mainosalaa opiskellut.

MTV:n mainosten vaikutus näkyy muun muassa mainoksessa, jossa esiintyy Viron versio lihatiskin Väiskistä.

Neuvosto-Viron tv-mainoksia voi katsoa myös muun muassa You Tubessa.

Lue myös:

    Uusimmat