Lehtien palstatila on aina rajallinen kalliista televisio- ja radioajasta puhumattakaan. Siispä ei ole poikkeavaa, että jokin ilmiö tuodaan esille esimerkiksi televisiossa, mutta todellisen julkisuuden se kerää ympärilleen vasta internetissä.
Internet on periaatteessa kaikkien käytettävissä oleva vuorovaikutteinen media, jossa on tilaa ja potentiaalia keskustelulle. Internetin miljoonat sivustot keräävät samalla tavoin ajattelevat ihmiset kiinnostavien ilmiöiden ääreen ja tarjoavat myös puitteet niiden syntymiselle.
YouTube ja MySpace ovat hyviä esimerkkejä internetsivuista, joissa ilmiöt ovat saaneet runsaasti julkisuutta ja sitä kautta siirtyneet myös laajempaan tietoisuuteen internetin ulkopuolelle.
YouTube ja kuuluisat nettivideot
Vuoden 2005 alussa perustettu Yhdysvalloista lähtöisin oleva YouTube, jonka yksinkertainen slogan kuuluu "Broadcast Yourself" eli tuota itse, on internetin suosituimpia videopalveluita. Kaikilla YouTubeen rekisteröityneillä on mahdollisuus lisätä palveluun videoklippejä. YouTubessa on tuhansia hakusanoja, joiden takaa löytyy niin musiikkivideoita, ihmisten itse kuvaamia videopäiväkirjoja kuin julkkisuutisiakin.
New Yorkissa asuva nuori valokuvaaja Noah Kalina, 27, päätti vuosituhannen vaihteessa seurata hiustensa kasvamista ottamalla itsestään joka päivä valokuvan. Noahin projekti kesti kuusi vuotta, ja kuvia kertyi sen aikana 2190 kappaletta. Noah teki kuvistaan reilun viisiminuuttisen koosteen ja laittoi sen YouTubeen ihmisten nähtäväksi. Viime toukokuussa Noahin kuvaaman videon oli internetissä nähnyt yli kuusi miljoonaa ihmistä. Videon seurauksena Noah sai osakseen huikean määrän kansainvälistä julkisuutta sekä kaivattua huomiota muille valokuvaprojekteilleen.
Lauren Caitlin Upton, 18-vuotias missi Etelä-Carolinasta ei osannut vastata hänelle esitettyyn kysymykseen Miss Teen America 2007 -kauneuskilpailun kyselykierroksella elokuun loppupuolella. Silmin nähden jännittynyt missikandidaatti takelteli vastauksessaan, kun häneltä kysyttiin miksi viidesosa amerikkalaisista ei osaa sijoittaa maataan maailmankartalle. Neljänneksi sijoittuneen missin täysin tolkuttomasta vastauksesta tuli hitti YouTubessa, ja sitä on katsottu yli 14 miljoonaa kertaa. Alkuperäinen video on poikinut myös useita parodiamielessä tehtyjä kopioita.
Televisiokanava NBC:n suosittu The Today Show kutsui Uptonin vieraakseen suurimman kohun keskellä. Ohjelmassa Upton perusteli hölmöä vastaustaan sillä, ettei kuullut kysymystä kunnolla jännittävässä tilanteessa. Joka tapauksessa, neljänneksi tullut Upton keräsi enemmän julkisuutta kuin kilpailun kärkikolmikko.
MySpace tarjoaa omaa tilaa
Sosiaaliseen verkostoitumiseen perustuva MySpace on yksi maailman suosituimmista internetsivustoista. Nykyään MySpacella on yli 200 miljoonaa rekisteröityä käyttäjätunnusta.
MySpaceen rekisteröityneet voivat kerätä "ystävikseen" myös julkkiksia, tuotemerkkejä ja bändejä. Omalle sivulle on myös mahdollista lisätä musiikkia ja blogikirjoituksia. Näinä aikoina MySpace-sivusto on melkein välttämättömyys yhtyeille, ja etenkin aloitteleville bändeille MySpace voi tarjota mahdollisuuden päästä julkisuuteen.
Suosittu brittibändi Arctic Monkeys pongahti suuren yleisön tietoisuuteen pitkälti fanien heille perustaman MySpace-sivuston ansiosta. Bändin sivuston avulla aktiiviset fanit alkoivat levittää internetissä sanaa yhtyeestä. Pian tieto kulkeutui myös levy-yhtiölle. Indierockia soittava yhtye on myynyt satoja tuhansia levyjä ja yltänyt listojen kärkisijoille. Esimerkiksi juuri Arctic Monkeysin internetissä osakseen saama julkisuus on innostanut useita levy-yhtiöitä panostamaan internetissä tapahtuvaan markkinointiin ja musiikin levittämiseen.
Kalifornialainen kosmetologi ja malli Christine Dolce, 26, perusti oman MySpace-sivunsa heti My Spacen alkumetreillä. Dolcen suosio kasvoi samaa tahtia MySpacen suosion kanssa ja äkkiä vähäpukeisena viihtyvällä Dolcella oli yli miljoona MySpace-ystävää ja Vanity Fair -lehden antama The Queen of My Space -titteli. My Spacen tuoman julkisuuden siivittämänä nuori nainen on ehtinyt mukaan monenlaisiin tv-ohjelmiin, suunnitellut oman farkkumalliston, keikistellyt Playboyssa ja poseerannut suomalaisen The 69 Eyes -yhtyeen Angels-levyn kannessa.
Teksti: Lena Nelskylä