Kuluttajaviraston selvitys osoittaa, että myös julkisiin palveluihin tarvittaisiin nykyistä parempi kuluttajansuoja.
Esimerkiksi kunnallista terveydenhuoltoa käyttävät voivat palvelun virheen takia joutua myös huonompaan asemaan kuin yksityisiä palveluja käyttävät.
Julkista palvelua käyttävän tukena ei ole samanlaista lakiverkostoa kuin yksityisen terveydenhuollon asiakkaalla, joka voi vedota joko kuluttajansuojalakiin tai potilasvahinkolakiin. Tarvittaessa yksityisen palvelun asiakas voi viedä riidan kuluttajavalituslautakuntaan.
Kuluttajaviraston johdolla kokoontuva työryhmä alkaa ensi vuoden puolella miettiä, minkälaisiin jatkotoimiin selvityksen pohjalta ryhdytään. Työryhmässä on mukana eri ministeriöiden, viranomaisten ja järjestöjen edustajia.
(MTV3-STT)