Julkinen eripura ei heijastunut neuvottelupöytiin

Työmarkkinajohtajien ilmeet olivat väsyneen helpottuneet sovun synnyttyä hieman ennen aamukolmea. Kumpikin osapuoli totesi neuvottelussa saavutetun molempia osapuolia tyydyttävä, raamin mukainen ratkaisu.

Eilisillan aikana tunteet ehtivät jo kuumeta, kun työnantajapuoli syytti Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliittoa ajanpeluusta ja vitkastelusta. AKT:n puheenjohtaja Timo Räty piti työnantajapuolen väitteitä asiattomina, ja sanoi sopimusehdotuksen laatimisen vievän aikaa. Ääni kellossa oli kuitenkin muuttunut, sopu saatiin aikaan.

- Neuvottelupöydässä tilanteen kiristymistä ei ollut havaittavissa, kireitä lausuntoja annettiin julkisuudessa, Räty kertoi pian sopimuksen solmimisen jälkeen.

Autoliikenteen Työnantajaliiton puheenjohtaja Hannu Parvela piikitteli vielä väsyneenäkin AKT:ta sopimuksenteon pitkällisyydestä.

- En minä tiedä, mikä sopimuksen teossa kesti. Kuten jo aiemmin sanoin, sopimuksen olisi tehnyt vartissa.

Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru totesi satama-alan neuvotteluiden olevan perinteisesti erittäin vaikeita, mutta piti silti tämänkertaista sopimusta suorastaan historiallisena.

- Saimme sovun aikaan ennen sopimuskauden loppua työrauhan aikaan. Tällä kertaa ei tarvittu valtakunnansovittelijan apua, vaan sopu saatiin aikaan ihan kahden kesken!

Suurin sisältö tekstipuolella

AKT:n Räty totesi sopimuksen suurimman annin työntekijäpuolelle olevan tekstipuolella.

- Tässä sopimuksessa saatiin ratkaistua isoja kysymyksiä esimerkiksi linja-autoliikenteen puolelta sekä alihankintakysymyksistä.

Virallisesti AKT päättää sopimuksen hyväksymisestä tiistaina. Tuolloin kokoontuvat AKT:n ammattialajaostot sekä hallitus.

Lue myös:

    Uusimmat