Jo 30 000 asiakasta on jättänyt Sampo Pankin

Sampo Pankki on menettänyt jo lähes 28 000 yksityisasiakasta uuden tietojärjestelmän ongelmien takia. Lisäksi 2200 yritysasiakasta on siirtynyt toisten pankkien asiakkaiksi, kertoo pankin emoyhtiö Danske Bank osavuosikatsauksessaan.Varsinkin pienet yritysasiakkaat ovat kyllästyneet jatkuviin ongelmiin.

Danske Bankin mukaan asiakasmäärä vastaa noin kahta prosenttia Sampo Pankin kaikista asiakkaista.

Markkinaosuus laski

Ongelmat maksoivat Sampo Pankille asiakkaiden lisäksi noin puolen prosenttiyksikön markkinaosuuden menetyksen. Emopankki Danske Bankin osavuosikatsauksen mukaan Sampo Pankin osuus Suomen lainamarkkinoista laski 14,6 prosentista 14,1 prosenttiin kesäkuun lopussa.

Asiakaskato vei toimitusjohtaja Ilkka Hallavon mukaan pari prosenttia Sampo Pankin asiakkaista. Toisen neljänneksen lopussa Sampo Pankilla oli katsauksen mukaan runsaat 1 154 000 asiakasta.

Danske Bankin katsauksen mukaan Sampo Pankin tekninen järjestelmä ei vielä kesäkuun lopussa toiminut täysin, vaikka suurimmat ongelmat oli korjattu. DB arvioi Sampo Pankin tilanteen palautuvan normaaliksi kolmannen vuosineljänneksen aikana.

Yhdistyminen painoi tulosta

Sampo Pankin voitto ennen veroja laski alkuvuona 6 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 57 miljoonaa euroa. Pankin tulosta painoivat Hallavon mukaan korkeat yhdistämiskustannukset Danske Bankiin. Hän arvioi integraatiosta syntyvien hyötyjen näkyvän tuloksessa täysimääräisesti vuodesta 2010 eteenpäin.

Sampo Pankin luotot kasvoivat alkuvuonna 8 prosenttia. Rahastomarkkinoilla Sampo Pankin markkinaosuus nousi puoli prosenttiyksikköä 18,7 prosenttiin.

Sampo Pankin luotot nousivat kesäkuun lopussa 22,3 miljardiin euroon. Talletusten määrä laski aavistuksen vuotta aiemmasta. Talletukset olivat kesäkuun lopussa 11,9 miljardia euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat