Eettisen kaupan puolesta -järjestö sanoo, että Temu ei ota ihmisoikeuksia tosissaan. Temua edustavan viestintätoimiston mukaan yritys on sitoutunut vastuullisuuteen.
Halpatuotteita myyvän kiinalaisen verkkokauppa Temun tuotantoketjujen läpinäkyvyys ja eettisyys herättävät huolta. Eettisen kaupan puolesta (Eetti) -kansalaisjärjestön selvityksen mukaan Temun verkkosivuilta ei löydy käytännössä ollenkaan tietoa siitä, miten yritys huomioi tuotannossaan ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristönäkökulmat.
– Se kertoo siitä, että toiminnan läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta ei ole otettu millään lailla tosissaan. Onkin aihetta epäillä, että Temun tuotantoketjuissa saatetaan rikkoa ihmisoikeuksia, sanoo Eetin vastuullisuuspäällikkö Anniina Nurmi.
Temu on vuonna 2022 Yhdysvaltain markkinoille lanseerattu ja vuonna 2023 toimintansa Euroopassa aloittanut kiinalaisia halpatuotteita myyvä verkkokauppa. Sen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti: Kuluttajaliiton mukaan Temulla on yli 75 miljoonaa käyttäjää kuukausittain EU:ssa, ja Kaupan liiton mukaan helmikuussa 2024 Temu oli noussut suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi verkon markkinapaikaksi. Liiton mukaan yli 55-vuotiaiden miesten keskuudessa sivusto on noussut Suomessa suosituimmaksi vaatetuksen verkkokaupaksi ja yli 55-vuotiaiden naisten keskuudessa toiseksi suosituimmaksi.
Temun toiminta perustuu halpoihin hintoihin ja aggressiiviseen markkinointiin. Ostetut tuotteet toimitetaan suoraan tehtailta kuluttajille, eikä toimitusmaksuja ole.
Yhtiön toiminta ja äärimmäisen halvat tuotteet ovatkin herättäneet kysymyksiä. Kaupan liitto kertoi hiljattain testanneensa 14 Temusta tilattua tuotetta, joista yksikään ei olisi täyttänyt eurooppalaiselle myyjälle asetettuja vaatimuksia. Toukokuussa taas eurooppalaiset kuluttajajärjestöt jättivät viranomaisille valituksen Temun toiminnasta. Järjestöt muun muassa katsoivat, että Temu käyttää markkinoinnissaan manipuloivia käytäntöjä eikä tarjoa riittävästi tietoa tuotteidensa kauppiaista ja taustoista.
