Itellalle miljoonatappiot postien ylläpidosta vuosittain

Itella Posti on vastannut Viestintäviraston selvityspyyntöön koskien postin toimipisteiden lakkauttamisia. Itella perustelee syksyllä julkistettua postin omien myymälöiden sulkemista toiminnan kannattamattomuudella.

Itellan mukaan postipalveluista aiheutuu vuosittain 15 miljoonan euron tappiot. Tappiot pystytään puolittamaan postin toimipaikkojen ja asiamiespostien lakkauttamisilla.

Itellan perjantaina Viestintäministeriöön lähteneen selvityksen mukaan Postin toimipaikkaverkosto on riittävä. Viestintävirasto vaati tammikuun alussa Itellalta selvityksen siitä, millä perusteilla yhtiö on lakkauttanut tai aikoo lakkauttaa tiettyjä postin toimipisteitä.

Itella lisää palvelupisteitä

Viestintävirasto oli antanut selvitykselle aikaa perjantaihin asti.

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiurun (sd.) mukaan selvityksellä haluttiin varmistaa, että postipalveluja saa jatkossakin kohtuullisen matkan päästä, kuten postilaki edellyttää.

Itella perustelee selvityksessä 37 asiamiespostin ja 12 oman toimipisteen lakkauttamista sillä, että Posti palvelee ihmisiä myös muista palvelupisteistä, joita Itella aikoo lisätä 500 vuoteen 2016 mennessä. Lokakuussa tehdyillä lakkauttamispäätöksien lisäksi Posti muuttaa 34 oman myymälänsä toimintaa.

Itellan mukaan lakkautetut tai lakkauttamisuhan alla olevat toimipisteet olivat osittain pieniä palveluyritysten yhteydessä olleita toimipisteitä, joissa kävijämäärät ovat olleet hyvin pieniä. Toimipisteet myös sijaitsivat alueiden asiointikeskittymien ulkopuolella.

Itellan mukaan Postin palvelut kannattaa jatkossakin järjestää ilman ylimääräisä verovaroja yhteiskunnalta. Tällä hetkellä Itella Posti rahoittaa kaikki postipalvelut täysin asiakkailta saatavilla tuloilla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat