Itä-Suomen avilta huomautus Essotelle viivyttelystä: Potilaiden huomautuksiin vastattu jopa puolen vuoden viiveellä

AOP koronavirus, hoitaja, potilas
Julkaistu 29.03.2021 08:37

MTV UUTISET – STT

Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Essote) hallitukselle huomautuksen, koska se ei ole huolehtinut potilaslain ja asiakaslain mukaisten muistutusten lainmukaisesta käsittelystä.

Lue myös: Essoten uhkasakko lastenpsykiatrian hoitoonpääsystä purkautuu

Itä-Suomen avin mukaan Essoten tulee yhdessä johtavien viranhaltijoiden kanssa huolehtia siitä, että potilaslain ja asiakaslain mukaisiin muistutuksiin vastaaminen saatetaan viivytyksettä lain ja valtakunnallisen ohjeistuksen edellyttämälle tasolle.

Aluehallintovirasto jatkaa asian seurantaa.

Hoitoon tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus

Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan terveyden- ja sairaanhoitoon tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.

Muistutukseen on vastattava ajoissa

Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa.

Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä tavalla.

Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa on vastaavat säännökset liittyen sosiaalihuollon asiakkaan tyytymättömyyteen sosiaalihuollon laatuun tai siihen liittyvään kohteluunsa.

Valviran ohjeistuksen mukaan muistutukseen tulisi vastata 1-4 viikon kuluessa.

Myös eduskunnan oikeusasiamies on katsonut, että kohtuullinen aika on pääsääntöisesti noin kuukauden tai 1-2 kuukautta asian ollessa erittäin ongelmallinen ja vaatiessa selvitystyötä.

Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi joulukuussa 2018 Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle (Essote) hallinnollista ohjausta asiassa.

Viiveet jopa puoli vuotta

Jatkoselvityksen mukaan tilanne oli korjaantunut vain osittain helmikuuhun 2019 mennessä.

Aluehallintovirasto päätti jatkaa valvontaa saadun selvityksen sekä asiassa aluehallintovirastoon tulleiden kantelujen vuoksi. Aluehallintovirasto pyysi tiedot elokuussa 2019 - heinäkuussa 2020 annettujen muistutusvastausten käsittelyajoista.

Essoten selvityksen mukaan seuranta-aikana terveydenhuollossa 24 muistutuksen ja sosiaalihuollossa 12 muistutuksen käsittelyaika ylitti kaksi kuukautta. Pisimmät käsittelyajat ylittivät puoli vuotta.

Tuoreimmat aiheesta

Yhteiskunta