Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Essote) hallitukselle huomautuksen, koska se ei ole huolehtinut potilaslain ja asiakaslain mukaisten muistutusten lainmukaisesta käsittelystä.
Lue myös: Essoten uhkasakko lastenpsykiatrian hoitoonpääsystä purkautuu
Itä-Suomen avin mukaan Essoten tulee yhdessä johtavien viranhaltijoiden kanssa huolehtia siitä, että potilaslain ja asiakaslain mukaisiin muistutuksiin vastaaminen saatetaan viivytyksettä lain ja valtakunnallisen ohjeistuksen edellyttämälle tasolle.
Aluehallintovirasto jatkaa asian seurantaa.
Hoitoon tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan terveyden- ja sairaanhoitoon tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.
Muistutukseen on vastattava ajoissa
Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa.
Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä tavalla.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa on vastaavat säännökset liittyen sosiaalihuollon asiakkaan tyytymättömyyteen sosiaalihuollon laatuun tai siihen liittyvään kohteluunsa.
