Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Irtomyyntivihannekset vaikuttavat tuoreemmilta kuin pakatut

kotim. kasvikset
kotim. kasviksetCopyright Alma Media Oyj 2000
Julkaistu 19.09.2003 14:37

Pakatut kasvikset eivät vaikuta yhtä kotimaisilta kuin irtomyynnissä myytävät. Irtomyyntituotteita pidetään myös tuoreempina kuin valmiiksi pakattuja. Tuoreus ja kotimaisuus osoittautuivat tärkeimmiksi puutarhatuotteiden valintaperusteiksi tutkimuksessa, jonka teetti Kotimaiset Kasvikset ry.

Kotimaiset Kasvikset ry:n toimitusjohtaja Timo Taulavuori oli hienoisesti yllättynyt kuluttajien innostuksesta pakkaamattomiin tuotteisiin.

- Nyt kun ollaan yhä enemmän menossa siihen suuntaan, että kaikkia tuotteita pakataan ja siivutetaan ja tehdään kuluttajalle valmiimmiksi, niin tämä tutkimus osoittaa, että kuluttajat eivät halua valmiimpia eivätkä pakatumpia puutarhatuotteita, vaikka elämä on mennyt kiireisemmäksi. Siinä riittää pohtimista, miksi on näin, Taulavuori summaa.

porkkananippuporkkananippuCopyright Alma Media Oyj 2000

Kuluttajien pyrkimys luonnollisuuteen ja luonnonmukaisuuteen näkyy mahdollisimman käsittelemättömien ja pakkaamattomien puutarhatuotteiden arvostuksena. Lähes jokainen suomalainen ostaisi ainakin omenansa ja tomaattinsa pakkaamattomina irtomyynnistä. Perunatkin ostettaisiin pakkaamattomina. Hieman yli puolet (54 pros.) ostaisi ne multaisina, viidennes (21 pros.) pestyinä.

- Kuluttajat haluavat itse valita ja vaikuttaa siihen, mitä he ostavat. Jos tuotteet pakataan ja kääritään ja annostellaan jonkin kokoisiksi, kuluttaja tuntee ettei hän ole enää päätöksiä tekemässä, vaan joku muu on päättänyt ne hänen puolestaan.

- Lisäksi kuluttaja ajattelee herkästi, että suojakaasuihin ja kelmuihin pakatut tuotteet ovat muualta tuotuja ja kotimaassa viljellyt myydään irtotuotteina, Taulavuori totesi.

Taloustutkimus haastatteli kesäkuussa runsasta tuhatta 15-74-vuotiasta suomalaista kuluttajaa, joilta kysyttiin mm. millaisina he halusivat puutarhatuotteensa.

(MTV3-STT-HELI SINKKONEN)

Lisää aiheesta:

Tämän helpommaksi ei valkosipulin kuoriminen enää voi mennäGoogle julkaisi vuoden trendit – pyysimme kansalaisia paljastamaan oman hakuhistoriansaOletko "väsynyt tyttö"? Näin trendimeikki syntyySuomalaisten ruokailutavat syynissä: Joka neljäs syö sohvallaMiau-1 alkaa: Kissojen "Ozempic" voi olla pian tottaNäin elatustuen ja elatusavun määrät muuttuvat vuonna 2026
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 18:59
    Ruokaniksit

    Tämän helpommaksi ei valkosipulin kuoriminen enää voi mennä

  • 16:59
    Google

    Google julkaisi vuoden trendit – pyysimme kansalaisia paljastamaan oman hakuhistoriansa

  • 16:52
    Meikit

    Oletko "väsynyt tyttö"? Näin trendimeikki syntyy

  • 14:15
    Ruoka

    Suomalaisten ruokailutavat syynissä: Joka neljäs syö sohvalla

  • 13:31
    Kissat

    Miau-1 alkaa: Kissojen "Ozempic" voi olla pian totta