Pakatut kasvikset eivät vaikuta yhtä kotimaisilta kuin irtomyynnissä myytävät. Irtomyyntituotteita pidetään myös tuoreempina kuin valmiiksi pakattuja. Tuoreus ja kotimaisuus osoittautuivat tärkeimmiksi puutarhatuotteiden valintaperusteiksi tutkimuksessa, jonka teetti Kotimaiset Kasvikset ry.
Kotimaiset Kasvikset ry:n toimitusjohtaja Timo Taulavuori oli hienoisesti yllättynyt kuluttajien innostuksesta pakkaamattomiin tuotteisiin.
- Nyt kun ollaan yhä enemmän menossa siihen suuntaan, että kaikkia tuotteita pakataan ja siivutetaan ja tehdään kuluttajalle valmiimmiksi, niin tämä tutkimus osoittaa, että kuluttajat eivät halua valmiimpia eivätkä pakatumpia puutarhatuotteita, vaikka elämä on mennyt kiireisemmäksi. Siinä riittää pohtimista, miksi on näin, Taulavuori summaa.

