Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ilmailuasiantuntija Suomen-lennon kaappausepäilystä: "Äärimmäisen omituinen tapaus"

0:48Pirkkalan lentokentällä mittava poliisioperaatio
Julkaistu 25.10.2016 20:47
Toimittajan kuva
Janne Hopsu

janne.hopsu@mtv.fi

Pitkän linjan ilmaisuasiantuntija, entinen ilmailutoimittaja Jyri Raivio arvioi, että koneessa on ilmeisesti vahingossa mennyt päälle kaappaustilanteesta kertova koodi transponderiin, jonka avulla lennonjohto tunnistaa ilmassa liikkuvan koneen.

Raivio ihmettelee, että jos kyseessä on vahinko, miksi lentäjät eivät ole heti kertoneet siitä, eikä lennonjohto kysynyt, mikä koneessa on hätänä.

– Kun missään (uutisissa kerrotuissa jutuissa) ei kerrota, etteikö koneeseen olisi ollut normaali radioyhteys, niin eihän sen pitäisi kestää kuin yhden radioyhteyden ajan, kun lennonjohto voi kysyä, mistä on kyse, ja lentokone vastaa ettei ole mitään kaappausta, tämä oli vahinko, Raivio pohtii. 

Koneen radio on saattanut olla rikki, mutta sekään ei välttämättä ennakoi kaappausta. Ei vain ole kyetty kertomaan lennonjohtoon, mikä on tilanne, Raivio muistuttaa.

Vahingossa painetun kaappaus- tai hätätilakoodin saa pois päältä koodia vaihtamalla. Hän arvioi, että viranomaisilla on ollut todellinen syy ottaa tilanne erittäin vakavasti ja arvella, että kone on kaapattu. 

– On kummaa, etteivät (lentäjät) ole kertoneet tilanteesta, kun tässä on menty niin pitkälle että poliisikin oli vastassa. Lentoyhtiöllä on tässä selittelemistä. 

Lisää aiheesta:

Helsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"
Helsinki-Vantaan lentokentällä kärynneen tsekkiläiskoneen savu oli peräisin rikkinäisestä ilmastointilaitteesta
Venäläiskone lähetti hätäkutsun: Karhu-ryhmä ja iso poliisiarsenaali Helsinki-Vantaalle
Lentoyhtiö: Malaga-lennon kappausepäilyille ei löydy selitystä
Kaapattu kone voidaan ampua alas – Malaga–Tampere-lennon epäilystä lisätietoa tänään
Tampereen kaappausepäily oli inhimillinen erehdys? "Täällä on kuuromykkä kone"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa