Keitä ne on ne ahtaajat, jotka ovat kaksi viikkoa lakkoilleet ja pysäyttäneet Suomen viennin? Mitä työtä nämä kolmisentuhatta lakossa olevaa ahtaajaa käytännössä tekevät?
Monet mediat ovat laskeskelleet ahtaajien hyviä tuloja, ja monet kansalaiset puhisseet työn vaatimusten ja palkkauksen epäsuhtaa. Nyt lakkoilevia ahtaajia korvataan rekryämällä nopeasti lisävoimia siellä, missä keskustelu käy kiivaana, eli sosiaalisesta mediasta.
Container Financen toimitusjohtaja Harri Nordström kertoo, että Facebook-rekrytointi sai alkunsa kuntosalilla syntyneistä ideoista.
- Sivusto lähti pyörimään Facebookissa muutaman kaverin aloitteesta. Facebookin ryhmissä oli havaittavissa turhautumista ja ihmettelyä muun muassa palkan ja koulutuksen epäsuhdasta. Viime viikon lopulla todettiin, että on aika ryhtyä sanoista tekoihin. Aloimme käydä läpi Facebookissa ilmoittautuneita henkilöitä ja järjestää koulutusta sopiville henkilöille.
Facebookissa halukkaita ahtaajia on ilmoittautunut useita tuhansia. Facebookin ryhmästä oli poikinut myös yli sata kirjallista hakemusta.
- Näistä valitsimme ensimmäisen porukan, jossa oli jo valmiiksi ammattitaitoista porukkaa. Heillä on jo kokemusta satamakoneista ja -työstä. Tässä porukassa on myös sellaista porukkaa, jotka ovat toimineet ahtaajina jo vuosia, mutta siirtyneet muihin töihin. Mukana on työttömiä, opiskelijoita ja diplomi-insinöörejä, Nordström kertoo.
Työtä voi tehdä parin päivän koulutuksella
Ensimmäiset Facebookin kautta tulleet ahtaajat ovat jo töissä Loviisassa ja Kotkassa. He osasivat jo koneiden käsittelyn, joten he pääsivät saman tien hommiin. Vuosaaressa järjestettiin eilen ensimmäiset koulutukset.


