Huippupalkka parin päivän koulutuksella

Keitä ne on ne ahtaajat, jotka ovat kaksi viikkoa lakkoilleet ja pysäyttäneet Suomen viennin? Mitä työtä nämä kolmisentuhatta lakossa olevaa ahtaajaa käytännössä tekevät?

Monet mediat ovat laskeskelleet ahtaajien hyviä tuloja, ja monet kansalaiset puhisseet työn vaatimusten ja palkkauksen epäsuhtaa. Nyt lakkoilevia ahtaajia korvataan rekryämällä nopeasti lisävoimia siellä, missä keskustelu käy kiivaana, eli sosiaalisesta mediasta.

Container Financen toimitusjohtaja Harri Nordström kertoo, että Facebook-rekrytointi sai alkunsa kuntosalilla syntyneistä ideoista.

- Sivusto lähti pyörimään Facebookissa muutaman kaverin aloitteesta. Facebookin ryhmissä oli havaittavissa turhautumista ja ihmettelyä muun muassa palkan ja koulutuksen epäsuhdasta. Viime viikon lopulla todettiin, että on aika ryhtyä sanoista tekoihin. Aloimme käydä läpi Facebookissa ilmoittautuneita henkilöitä ja järjestää koulutusta sopiville henkilöille.

Facebookissa halukkaita ahtaajia on ilmoittautunut useita tuhansia. Facebookin ryhmästä oli poikinut myös yli sata kirjallista hakemusta.

- Näistä valitsimme ensimmäisen porukan, jossa oli jo valmiiksi ammattitaitoista porukkaa. Heillä on jo kokemusta satamakoneista ja -työstä. Tässä porukassa on myös sellaista porukkaa, jotka ovat toimineet ahtaajina jo vuosia, mutta siirtyneet muihin töihin. Mukana on työttömiä, opiskelijoita ja diplomi-insinöörejä, Nordström kertoo.

Työtä voi tehdä parin päivän koulutuksella

Ensimmäiset Facebookin kautta tulleet ahtaajat ovat jo töissä Loviisassa ja Kotkassa. He osasivat jo koneiden käsittelyn, joten he pääsivät saman tien hommiin. Vuosaaressa järjestettiin eilen ensimmäiset koulutukset.

- Varoitusaika koulutukselle oli vain noin 12 tuntia, ja voin sanoa, että sitoutuminen siihen oli hyvä. Jos työkokemusta on jo entuudestaan, kertaamme työtehtäviä, työturvallisuuteen liittyviä asioita ja työkäytäntöjä.

- Ihan aloittelijan kanssa käydään ensin perusteet läpi, kirjallinen osuus ja tutustutaan hommaan käytännössä. Työtä voi aluksi tehdä kokeneemman kaverin työparina. Sanoisin, että tähän menee kaikkiaan pari kolme päivää. Silloin pystyy aloittamaan jo kansimiehen hommista, eli tekemään ahtaajan perushommia.

Ahtaajan työ koneellistunut rajusti

Vielä 50-luvulla ahtaaja teki paljon manuaalista työtä, eli otti tavaraa laivasta käsin säkki kerrallaan. Ahtaajan työnkuva on muuttunut kuitenkin huomattavasti noista ajoista, ja ala onkin koneellistunut huimasti. Koneellistuminen on myös vähentänyt ahtaajien tarvetta, kun tavara on jo suoraan konteissa.

Container Financen toimitusjohtaja Nordström muistuttaa, että konekoulutukseen menee tietysti vähän enemmän aikaa. Hän painottaa, että kaikista ei ole konekuskeiksi, mutta ahtaaja-nimikkeen alta löytyy myös muita tehtäviä.

- Ei ahtaaja tee vain koneenkuljettajan, kansimiehen tai radiomanttelin hommia, vaan on siellä portilla ja tietokoneen äärelläkin tekemistä. Nosturinkuljettaminen vaatii eniten kokemusta. Sitten tulevat raskaiden koneiden kuljettajat, kurottajat ja muut, ja näihin hommiin sanoisin, että viikon perehdyttämisellä pystyy ryhtymään. Vähimmällä koulutuksella ovat radiomanttelit ja kansimiehet, jotka laittavat laivalla kontteihin kulmapaloja.

Ahtaajat työskentelevät myös varastoterminaaleissa, joissa he purkavat ja lastaavat kontteja, eli käsittelevät paperi- ja puutavaraa. Lisäksi on myös liikenteenohjaajia ja vetomestareita.

Perustyöstäkin saa 20 euroa tunnissa

Nordström kertoo, että ahtaajan palkka menee suoraan tehtävän työn mukaan.

- Kansimies on peruspalkan puolelta, ja nosturinkuljettajat ovat siellä huippupäässä, eli heillä on kaikki lisät. Palkka riippuu toki myös henkilöstä ja hänen kokemuksestaan. Olemme laskeneet, että kansimieskin voi tienata peruspalkallakin äkkiä parikymmentä euroa tunnissa. Nosturinkuljettajalla tulot on helposti tuplat.

Facebookin kautta rekrytoidut, nyt ahtaajan hommaan koulutetut työntekijät saavat päättyneen TES:in mukaista palkkaa.

Facebook-ahtaajia töissä ehkä jatkossakin

Vuosaaressa hommia on paiskinut porukka, johon kuuluu liittoon kuulumattomia ahtaajia, esimiehiä ja ennen töissä olleita henkilöitä. Vuosaari on siis toiminut lähes normaalisti nyt lakonkin aikana.

- Nyt sinne otetaan vähän apukäsiä, jotta kavereilla ei tule tunnit täyteen eivätkä he aja itseään piippuun. Facebookin kautta otetaan porukkaa, jos lakko edelleen jatkuu, kertoo Nordström.

Loviisassa homma saatiin käyntiin Facebook-rekrytoinnin kautta.

- Tiistaina soittelimme kavereille, ja eilen he olivat jo töitä tekemässä, kiittelee Nordström.

Jatkoa niin sanotuille Facebook-ahtaajille ei voi luvata, eli he tekevät töitä päivä kerrallaan -meinigillä.

- Vaihtuvuutta kuitenkin aina on, ja jos porukkaa tarvitaan nopeasti lisää, niin pidämme valmiiksi koulutetut ihmiset tietysti mielessä. Valitettavasti pysyvää hommaa en voi luvata, mutta tilanne on tehty selväksi myös töihin tuleville. Mahdollista kuitenkin on, että töitä riittää myös lakon jälkeen.

Container Financen toimitusjohtaja Harri Nordström korostaa, että heillä on velvollisuus ottaa takaisin liiton määräyksestä lakkoileva henkilökunta.

- Omakin porukka on töissä ollessaan ahkeraa ja tekee töitä hyvin.

Lue myös:

    Uusimmat