Saksan Hockenheimringin rata oli MM-sarjan nopeimpia, ennen kuin se uusittiin perusteellisesti kaudelle 2002 poistamalla pitkiä suoria sisältänyt metsäosuus.
Aikaisemmin 6,8 kilometrin mittainen rata lyhentyi 4,574 kilometrin mittaiseksi. Uudistuneen Hockenheimin suunnitellut Hermann Tilke sai ideoita myös Michael Schumacherilta, joka kertoi, kuinka luodaan ohituspaikkoja.
Kansainvälinen autoliitto FIA vaati radan lyhentämistä ja ratayhtiölläkin oli omat intressinsä asiassa, sillä stadionalueeseen tehdyillä muutoksilla katsomoiden yleisökapasiteetti pystyttiin nostamaan 83 000:sta 120 000:een. Vanhaa rataosuutta ei ole enää edes olemassa. Kun uusi rata valmistui vuodeksi 2002, vanhalta metsäosuudelta revittiin asfaltti ja tilalle istutettiin puita. Uudella radalla on nähty viihdyttäviä kilpailuja ja paljon ohituksia, mutta monien mielestä muutokset pilasivat Hockenheimin ainutkertaisen luonteen.
Hockenheimia oli toki muuteltu aikaisemminkin sen vuonna 1939 alkaneen historian aikana. Alkuvuosinaan Mercedeksen testinäyttämönä toiminut rata oli hyvin simppeli: kaksi pitkää suoraa ja niiden päissä mutkat. Vuonna 1966 rataa lyhennettiin lähistölle rakennetun moottoritien takia ja siihen lisättiin kiemurainen stadionosuus. Radan uudistukset suunnitteli John Hugenholz. Sittemmin suoraosuuksia lyhennettiin kolmella eri shikaanilla.
Hockenheim piirsi nimensä lähtemättömästi formula ykkösten historiaan jo ennen kuin rata isännöi ensimmäistä osakilpailuaan. Eräs kaikkien aikojen parhaista kuljettajista Jim Clark nimittäin menehtyi Hockenheimissa vuonna 1968 formula 2 -kilpailussa. Ensimmäistä kertaa Hockenheimissa ajettiin formula ykkösillä 1970, kun Saksan GP:n siihenastinen näyttämö Nürburgringin rata oli remontissa. Seuraavan kerran Hockenheimissa kisattiin 1977, kun kuljettajat kieltäytyivät ajamasta vaaralliseksi käyneellä Nürburgringillä Niki Laudan lähes kohtalokkaaseen onnettomuuteen vedoten.
Saksan GP on ajettu Hockenheimin radalla säännöllisesti vuodesta 1977 lähtien lukuun ottamatta vuotta 1985, jolloin kisa vieraili Nürburgringillä sekä vuotta 2007, jolloin Saksan GP:tä ei ajettu lainkaan, vaan kalenterissa oli ainoastaan Nürburgringillä kisattu Euroopan GP. Vuosina 2008-2014 Hockenheim ja Nürburgring isännöivät F1-kisaa vuorovuosin. Vuonna 2015 vuoro olisi ollut Nürburgringillä, mutta kilpailun järjestäjästä oli pitkään epävarmuutta. Lopulta 2015 Saksan GP jäi pois kalenterista.
Vuonna 1980 Patrick Depailler menetti Hockenheimin radalla henkensä F1-testeissä sattuneessa onnettomuudessa. Didier Pironi säilytti henkensä mutta päätti F1-uransa vuonna 1982 sattuneessa onnettomuudessa.
Suomalaisittain Hockenheimilla on juhlittu Mika Häkkisen voittoa vuonna 1998.
Rataennätys: 1.13,780 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
Saksan GP:n aikaisemmat voittajat:
2016 Lewis Hamilton, Mercedes
2014 Nico Rosberg, Mercedes
2013 Sebastian Vettel, Red Bull
2012 Fernando Alonso, Ferrari
2011 Lewis Hamilton, McLaren
2010 Fernando Alonso, Ferrari
2009 Mark Webber, Red Bull
2008 Lewis Hamilton, McLaren
2007 -
2006 Michael Schumacher, Ferrari
2005 Fernando Alonso, Renault
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2003 Ralf Schumacher, Williams
2002 Rubens Barrichello, Ferrari
2001 Michael Schumacher, Ferrari
2000 Michael Schumacher, Ferrari
1999 Johnny Herbert, Stewart
1998 Mika Häkkinen, McLaren
1997 Jacques Villeneuve, Williams
1996 Jacques Villeneuve, Williams
1995 Michael Schumacher, Benetton
1994 Gerhard Berger, Ferrari
1993 Alain Prost, Williams
1992 Nigel Mansell, Williams
1991 Nigel Mansell, Williams
1990 Ayrton Senna, McLaren
1989 Ayrton Senna, McLaren
1988 Ayrton Senna, McLaren
1987 Nelson Piquet, Williams
1986 Nelson Piquet, Williams
1985 Michele Alboreto, Ferrari
1984 Alain Prost, McLaren
1983 René Arnoux, Ferrari
1982 Patrick Tambay, Ferrari
1981 Nelson Piquet, Brabham
1980 Jacques Laffite, Ligier
1979 Alan Jones, Williams
1978 Mario Andretti, Lotus
1977 Niki Lauda, Ferrari
1976 James Hunt, McLaren
1975 Carlos Reutemann, Brabham
1974 Clay Regazzoni, Ferrari
1973 Jackie Stewart, Tyrrell
1972 Jacky Ickx, Ferrari
1971 Jackie Stewart, Tyrrell
1970 Jochen Rindt, Lotus
1969 Jacky Ickx, Brabham
1968 Jackie Stewart, Matra
1967 Denny Hulme, Brabham
1966 Jack Brabham, Brabham
1965 Jim Clark, Lotus
1964 John Surtees, Ferrari
1963 John Surtees, Ferrari
1962 Graham Hill, BRM
1961 Stirling Moss, Lotus
1960 Joakim Bonnier, Porsche
1959 Tony Brooks, Ferrari
1958 Tony Brooks, Vanwall
1957 Juan Manuel Fangio, Maserati
1956 Juan Manuel Fangio, Ferrari
1954 Juan Manuel Fangio, Mercedes
1953 Giuseppe Farina, Ferrari
1952 Alberto Ascari, Ferrari
1951 Alberto Ascari, Ferrari
1950 Alberto Ascari, Ferrari