(seitsemän levyä)
R2 ohjannut Alfred Hitchcock,
Linnut (Birds) 1963, kuvasuhde 1.33:1, ääniraita Dolby digital mono
elokuva *****, kuva ja ääni **, ekstrat ****
Marnie 1964, kuvasuhde 1.33:1, ääniraita Dolby digital mono
elokuva ****, kuva ja ääni **, ekstrat ****
Revitty esirittu (Torn curtain) 1966, kuvasuhde 1.33:1, ääniraita Dolby digital, mono
elokuva **, kuva ja ääni **, ekstrat ****
Topaz 1969, kuvasuhde 1.33:1, ääniraita Dolby digital, mono
elokuva ***, kuva ja ääni, **, ekstrat ***
Frenzy 1972, kuvasuhde 1.78:1, ääniraita Dolby digital, mono
elokuva ****, kuva ja ääni ****, ekstrat ****
Perintö (Family plot) 1976, kuvasuhde 1.85:1, ääniraita Dolby digital, mono
elokuva **, kuva ja ääni ***, ekstrat ****
(bonuslevy) Vertigo 1958, kuvasuhde 1.85:1, ääniraita Dolby digital stereo
elokuva *****, kuva ja ääni *****, ekstrat ****
pituus yhteensä 833 min
Järjestyksessä toinen Hitchcock-paketti Universalilta sisältää ensimmäistä kertaa Euroopassa dvd:llä mestariohjaajan uran kuusi viimeistä elokuvaa vuosilta 1963-1976 sekä bonuslevynä vuonna 1958 valmistuneen elokuvan Vertigo, joka on ollut saatavilla dvd:llä jo muutaman vuoden ajan. Universalin edellinen Hithcock-boksi sisälsi ohjaajan 40- ja 50-lukujen tuotoksia.
Elokuvien tasossa boksin kakkososa on ykkösosaa epätasaisempi. Vertigo (58) ja Linnut (63) ovat Hitchcockin uran ehdotonta kärkeä, Marnie (64) ja Frenzy (72) kuuluvat ohjaajan 53 elokuvan parempaan puoliskoon, mutta Revitty esirippu (66), Topaz (69) ja Perintö (76) ovat tasoltaan keskinkertaisempia. On kuitenkin ilman muuta kunnioitettavaa, että Universal on nähnyt vaivaa kootessaan kahteen boksiin varsin kattavan, 14 elokuvan Hitchcock-kokoelman.
Erityisen suuren kiitoksen Universal saa siitä, että kaikki laatikon elokuvat on varustettu monipuolisilla lisäominaisuuksilla. Jokaisessa levyssä on tuore 30-90 minuutin mittainen dokumentti elokuvan tekemisestä, jossa näyttelijät (esim. Tippi Hedren, Rod Taylor), käsikirjoittajat, tuotantomestarit ja muut elokuvien teossa olleet muistelevat elokuvien tekoa. Laadukkaiden dokumenttien tärkeä hahmo on Alfredin tytär Patricia Hitchcock, joka antaa sisäpiirin tietoa isänsä työstä ja elokuvien syntyprosessista.
Tavallista mielenkiintoisempia ovat myös elokuvien alkuperäistrailerit, joista useissa (Linnut, Marnie, Frenzy ja Perintö) maestro itse omintakeiseen tapaansa mainostaa omia elokuviaan. Legendaarisin näistä on varmasti Linnut-elokuvan viisiminuuttinen(!) traileri, missä Hitchcock lintupaistia syödessään kertoo ihmisten ja lintujen yhteiselon historiasta.
Paketti ja erityisominaisuudet ovat kohdallaan, mutta harmillisesti itse elokuvien dvd-versioille on annettu liian vähän huomiota. Linnut, Marnie, Revitty esirippu ja Topaz ovat paketissa vain 1.33:1 kuvasuhteilla, vaikka Universal on Yhdysvalloissa julkaissut nämä samat elokuvat alkuperäisissä kuvasuhteissaan. Levyiltä löytyvissä dokumenteissa näkyvissä otteissa käytetään alkuperäistä kuvasuhdetta. DVD:n idea on tarjota elokuvat katsojilleen mahdollisimman lähellä alkuperäistä muotoa kuin mahdollista, joten on vaikea ymmärtää, miksi Universal on Euroopassa päätynyt tähän ratkaisuun.
Monoäänellä, fullframe kuvasuhteella ja paikoitellen vai kohtalaisella kuvanlaadulla varustettuja elokuvia voi harmitellen verrata bonuslevynä seuraavaan Vertigoon. Siinä kuvasuhde on paikallaan ja restauroitu laajakuva ja stereoääni hivelevät silmää ja korvaa. Kunpa muidenkin elokuvien kohdalla olisi nähty yhtä paljon vaivaa.
teksti: Mikko Suhonen