Harri Luostarinen rakensi raisun loppukirin kuorma-autojen EM-sarjan viimeisessä kilpailussa Jaraman radalla Madridin kupeessa, aivan kuten viime syksynäkin. Vuosi sitten Luostarinen voitti mestaruuden, tänään hän otti hopeamitalin.
Luostarinen voitti Caterpillarillaan molemmat tämänpäiväiset lähdöt. Hän kipusi EM-sarjassa ohi saksalaisten Markus Östreichin ja Fritz Kreutzpointnerin. Mutta ranskalainen Ludovic Faure ajoi kaksi kertaa toiseksi ja voitti mestaruuden Mercedes-Benzillä. Faure kokosi pisteitä 396, Luostarinen 383, Östreich 377 ja Kreutzpointner 372. EM-sarjassa ajettiin 40 lähtöä (20 karsintalähtöä ja 20 finaalia). Luostarinen voitti 20 viimeisestä lähdöstä 12 (kauden aikana 13 voittoa).
-Suurin pulmamme oli se, että auto valmistui myöhään. Ja testit jouduimme ajamaan kuuden päivän kaatosateessa. Alkukauden kilpailuohjelma oli niin tiivis, että testaamaan pääsi vasta kauden puolivälissä, Luostarinen summasi.
Lontoon Greenwichissä varsin matalaa majaansa pitävä Chris Hodgen kilpatalli eli Caterpillarin joukkue on erikoinen ilmestys. Vakituisia työntekijöitä on vain kymmenkunta. Tallin auton suunnitteli täksikin kaudeksi Harrin isä Heikki Luostarinen. Autoon ei periytynyt yhtään osaa vuoden 1997 kilpurista.
-Pienuus on etumme. Päätökset tehdään nopeasti, Luostarinen sanoi.
Luostarinen ajaa Caterpillarilla myös ensi vuonna.
-Toivottavasti saamme auton testeihin jo helmikuussa. Sitten vain numero kaksi oviin ja ei kun radoille vaihtamaan se taas ykköseksi, 38-vuotias Harri Luostarinen suunnitteli Jaraman radan hulinoissa. Hän voitti EM-sarjan myös 1993 Sisulla.
(STT)