Happy Hour hävinnyt lähes kokonaan

Niin sanottujen Happy hour -tarjousten mainostaminen anniskeluravintoloiden ulkopuolella on vähentynyt selvästi.

Vuodenvaihteessa voimaan tulleen lakimuutoksen myötä alle kaksi kuukautta voimassa olevia alkoholin tarjoushintoja ei saa mainostaa enää muualla kuin sisällä ravintolassa.

Selvimmin muutokset näkyvät lehtimainonnassa, mistä Happy hour-mainonta on hävinnyt lähes kokonaan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus STTV:n ylitarkastaja Jan Rosenströmin mukaan lakimuutoksen on sopeuduttu ravintola-alalla yllättävän nopeasti.

Kiellettyä mainontaa on havaittu vain yksittäistapauksina. Virheisiin on tähän mennessä puututtu lähinnä ohjeistamalla eikä varoituksia ole tarvinnut antaa.

- Virheitä on saattanut sattua jos mainonta on esimerkiksi ulkoistettu, Rosenström kertoo.

Häppärit hävinneet myös katukuvasta

Uuden säännöksen mukaan on ratkaisevaa näkyykö tarjous ravintolan ulkopuolelle. Mainostaminen on siis kiellettyä myös baarin edustoilla ja ikkunoissa.

Suomen kenties suurimmassa anniskeluravintolakeskittymässä Helsingin Kalliossa löytyy nopean tarkistuskierroksen perusteella vain yksi ravintola, jossa kyltti kehottaa poikkeamaan päivähäppärille opiskelijahinnoin.

Ravintolan myyjälle tieto mainostuskiellosta tulee yllätyksenä.

- Vaikka eipä sillä asiakasmääriin ole ollut vaikutusta, jos kyltti olisi joskus unohtunutkin ravintolaan sisälle, myyjä naurahtaa.

Rosenströmin mielestä mainontavirheitä ei tehdäkään tahallaan, vaan kyse on lähes aina tiedonkulun puutteesta. Uutta lakia ei vielä kaikkialla tunneta kunnolla.

Joissakin tapauksissa mainostuskieltoa on yritetty kuitenkin selvästi kiertää. Jotkut ravintolat ovat esimerkiksi mainostaneet tarjoilevansa mehua erityisen halvalla.

Ylitarkastaja suhtautuu hämäävään mainontaan lainrikkomuksena.

- Mutta ainakin tähän asti pelkkä neuvominen on riittänyt tapojen muuttamiseen, ylitarkastaja Rosenström toteaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat