Hänninen ja Sohlberg tuotantoautojen mestaruusjahtiin

Juho Hänninen, kuva: Marko Mäkinen
Juho Hänninen, kuva: Marko MäkinenMTV3
Julkaistu 08.02.2007 13:40

Juho Hänninen ja Kristian Sohlberg jahtaavat mestaruutta viikonvaihteen Ruotsin rallista alkavassa tuotantoautojen MM-sarjassa. Koko sarjan saattaa ajaa myös Ruotsin rallissa ensi kertaa kilpaileva Anton Alén. Hän tekee ratkaisut loppukauden ohjelmasta vasta Ruotsin rallin jälkeen.

Hänninen, 25, on jo kotvan tehnyt tuloaan lajin kansainväliseen eliittiin. Viime kaudella Ruotsin- ja Sardinian MM-ralleissa N-ryhmän voittaneen punkaharjulaisen ajokki on N-ryhmän Mitsubishin Lancer Evo 9. Kauden mittaan hän ajaa lisäksi Mitsubishin WRC-autolla ainakin Norjan MM-rallin.

- Nyt ajetaan nimenomaan sarjassa menestymistä ajatellen. Jokaisesta kilpailusta pitäisi saada pisteitä, joten pitää vähän miettiä, millaisia riskejä kannattaa ottaa, Hänninen sanoo.

Ruotsin ralliin Hänninen lähtee taistelemaan voitosta, vaikka 20 erikoiskokeen ja 342 ek-kilometrin reitti ei tänä vuonna ole ihan niin talvisessa kunnossa, kuin punkaharjulainen toivoisi.

- Tiet oli aurattu ennen nuotittamista, eivätkä teiden pohjat olleet niin jäässä kuin viime vuonna. Siellä on soraa aika lailla varsinkin perjantain erikoiskokeilla. Nyt pitää ajaa tarkasti ja puhtaasti ajourassa. Ajolinjaa ei voi paljon uran ulkopuolelta hakea, Hänninen linjaa.

Tuotantoautojen MM-sarjassa voi ajaa N-ryhmän ajokeilla ja Super 2000-autoilla. Kuljettajien on valittava sarjan kahdeksasta kilpailusta kuusi, joista saadut pisteet lasketaan lopputuloksiin. Hänninen ajaa Ruotsin rallin lisäksi Argentiinan-, Kreikan-, Uuden-Seelannin-, Japanin- ja Walesin MM-rallit.

Sohlberg luottavaisena

28-vuotias Sohlberg ajoi N-ryhmän MM-sarjassa kakkoseksi vuonna 2002, joten vain mestaruus tyydyttää tänä vuonna. Sohlbergille nuotteja lukee Harri Rovanperän kanssa vuosia MM-sarjaa kiertänyt Risto Pietiläinen, ja ajokki on Japanista johdetun Syms Rally Teamin N-ryhmän Subaru Impreza.

- Lähden Ruotsin ralliin yksi tavoite mielessäni. Se on voitto (tuotantoautojen taistelusta), sanoo Sohlberg.

Seitsemänteen Ruotsin ralliinsa espoolainen on valmistautunut huolella.

- Ajoin kahden päivän aikana testiä tuollaiset 220 kilometriä. Töitä riitti paljon, mutta nyt auto on mieleiseni. Tämä on paras koskaan ajamani tuotantoryhmän auto, Sohlberg vakuuttaa.

- Nyt on pidettävä tarkasti mielessä se, että N-ryhmäläisestä ei löydy tiukoissa tilanteissa sellaista pelastavaa tehoa, mitä WRC-kalusto tarjoaa, Sohlberg sanoo.

Sohlbergin ohjelmassa ovat Ruotsin rallin lisäksi Meksikon-, Argentiinan-, Kreikan-, Uuden-Seelannin -ja Japanin MM-osakilpailut.

Alén miettii jatkoa

Alén päästeli viime kaudella N-ryhmän voittoon Walesin- ja Suomen MM-ralleissa. Ruotsin rallissa hän ajaa Tommi Mäkisen yrityksen tekemällä N-ryhmän Subarulla. Jatkossa hän kisaa tuotantoautojen MM-sarjaa venäläisen taustavoimansa tukemana tai ajaa mahdollisesti uutta IRC-sarjaa (International Rally Challenge) Fiatin Super 2000- autolla.

- Mitään ei ole päätetty loppukaudesta, mutta helmikuun aikana pitäisi saada paketti kasaan. Fiatinkin kanssa on puhuttu. IRC-sarjan ainoa miinuspuoli on, etteivät ne kisat ole MM-ralleja. Täytyy vähän katsella ja miettiä, mikä olisi järkevää, Alén sanoo.

Ruotsin rallin erikoiskokeet eivät aivan vastanneet Alénin mielikuvaa.

- Yllätyin vähän nuotittaessa ja odotin, että tiet olisivat nopeampia, kun aina puhutaan siitä, kuinka nopeita pätkiä täällä olla. Kisan ensikertalaisena päätavoite on koettaa saada kokemusta koko rallista, toisen polven helsinkiläispilotti sanoo.

Antonin isä Markku Alén voitti Ruotsin rallin 1988.

(MTV3-STT)