Haminan ja Vaalimaan välinen valtatie 7:n moottoritieksi EU:n tuella?

Kaakkois-Suomen tiepiiri laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa valtatien parantamisesta moottoritieksi. Tiehallinto ja liikenneministeriö tukevat suunnitelmaa. Lopullisen rakentamispäätöksen tekee Suomen hallitus.

Haminan ja Vaalimaan välisen valtatie 7:n parantamiseen voi tulla tuntuvaa tukea EU:lta. Parhaassa tapauksessa tuen osuus rakennuskustannuksista on jopa 20 prosenttia.

Unionin alainen Trans-European Network myöntää hakemuksesta tukea tärkeille eurooppalaisille liikenneväylille. Yleensä rahoitusapua myönnetään enintään 10 prosenttia kustannuksista, mutta maiden rajalle johtaviin hankkeisiin tuki on suurempi.

Kaakkois-Suomen tiepiiri laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa valtatien parantamisesta moottoritieksi. Suunnitelman odotetaan valmistuvan vuodenvaihteessa 2008-09. Valtatien kehittämisestä vallitsee yhteinen näkemys myös Tiehallinnon ja liikenneministeriön välillä. Lopullisen rakentamispäätöksen tekee maan hallitus.

Tärkeä kuljetusväylä

Valtatie 7 palvelee Etelä-Suomen tärkeimpänä poikittaisyhteytenä sekä Suomen ja Venäjän välisen liikenteen pääväylänä. Se on erityisen tärkeä Kotkan ja Haminan satamien sekä Kaakkois-Suomen teollisuuden kuljetuksille.

Seiskatie ei täytä tällä hetkellä valtateille ja runkoteille asetettuja vaatimuksia. Rekkajonojen haitat päivittäiselle liikenteelle ja liikenneturvallisuudelle ovat suurimpia ongelmia. Nykyinen tie on liikennemääriin nähden liian kapea ja liittymiä on runsaasti.

Tiehallinnon sekä liikenne- ja viestintäministeriön edustajat tutustuivat tänään valtateiden 7 ja 15 kehittämistarpeisiin Kymenlaaksossa.

Kymenlaakson maakuntajohtaja Tapio Välinoro nosti tärkeimpien tiehankkeiden listalle Loviisasta Vaalimaalle johtavan tien sekä Loviisa-Kotka-välin ja Haminan ohitien.

Hän pahoitteli vieraille sitä, ettei Kotkan, Kouvolan ja Mikkelin yhdistävä valtatie 15 ole päässyt Tiehallinnon runkoverkkotie-esityksiin. Välinoron mukaan tie on olennainen osa metsäteollisuuden tuotantoketjua ja siksi tärkeä kunnostettava.

Tiehallinnon pääjohtaja Jukka Hirvelä piti 15-tien parannusta perusteltuna, muttei halua liittää sitä runkoverkkoon. Teiden runkoverkko kattaa tärkeimmät tiet, joita on Suomessa 30 00 kilometriä. Hän ei pidä verkon kasvattamista järkevänä. Runkotiet eivät myöskään ole priorisointiasioita kuten muut tiehankkeet, hän muistutti.

Valtatie 15:n parantamisesta on olemassa suunnitelma, jossa tie muutettaisiin ns. 2+2-kaistaiseksi ja mahdollisesti osin ohituskaistatieksi. Muutos maksaisi noin 80 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat