Grönholm ihmettelee Mosleyn kiireitä

Marcus Grönholm (Photo: Reporter Images/Grazia Neri/Getty Images)
Marcus Grönholm (Photo: Reporter Images/Grazia Neri/Getty Images)Copyright Allsport 2003
Julkaistu 23.10.2003 10:26

Rallikuski Marcus Grönholm ihmettelee kuinka Kansainvälisen autoliiton FIA:n johtajalla Max Mosleyllä ei ollut aikaa tavata rallin MM-sarjan tehdaskuljettajia ennen kuin järjestön hallitus nuiji pöytään sääntöuudistukset ensi kaudelle. Yhteinen aika keskusteluille järjestyi vasta ensi perjantaiksi, Grönholmin mielestä liian myöhään.

Aika palaverille löytyi, kun Fordin virolaiskuljettaja Markko Märtin keräsi kuljettajien allekirjoitukset yhteisen julkilausumaan ja lähetti sen Mosleylle. Kirjelmässä todettiin etuautojen lisäävän kuljettajien ja yleisön turvallisuutta.

Grönholm aikoi ensin jättää tilaisuuden väliin, mutta tuli sitten toisiin ajatuksiin. -En tiedä onko sinne enää mitään järkeä mennä, mutta toisaalta, jos ei tee mitään, ei voi mitään vaatiakaan. Tällä hetkellä olen menossa sinne, mutta se ei ole ihan varmaa. Päivä sopii minulle huonosti, Grönholm sanoo. -Mutta on se varsinainen äijä, kun ei ehtinyt ottaa meitä vastaan ennen kuin päätösten teon jälkeen, Grönholm ihmettelee.
Inkoolaista kuten muitakin tehdaskuljettajia kismittää ennen muuta etuautojen poistaminen MM-sarjasta. Autot ajavat erikoiskokeet läpi kuljettajien nuottien kanssa ennen erikoiskokeiden sulkemista. He tekevät nuotteihin tien kunnon ja säätilan vaatimat viime hetken muutokset. Monissa ralleissa näitä muutoksia tulee runsaasti.

Kuljettajien mielestä etuautojen käytössä on kyse yleisön ja kuljettajien turvallisuuden kohentamisesta. FIA näkee ne tallien kustannusten kasvattajana, joka vain auttaa kuljettajaa ajamaan lujempaa. Ilman etuautoja kuljettajat joutuvat FIA:n mielestä "ajamaan vain hieman varovaisemmin", kuten rallikomission johtaja Shekhar Mehta sanoi.

Sateinen sää ei ilahduta

Perjantaina alkavassa kauden toiseksi viimeisessä MM-rallissa, Katalonian rallissa Grönholm kuuluu palkintosijan tavoittelijoihin. MM-sarjan asfalttiralleista hän viihtyy paremmin Sanremon ja Korsikan kiharoissa kuin Katalonian nopeilla teillä. Reitti on tänä vuonna pakattu suppealle alueella. Samoja teitä ajellaan edestakaisin. Reitti on valtaosin uusi ja erikoiskokeet hieman viime vuosia vauhdikkaampia.

-Uudet erikoiskokeet ovat aika vaikeita. Ne ovat hurjan nopeita, osa ehkä liiankin nopeita, mutta kaiken kaikkiaan se on ihan jees, Grönholm sanoo reitistä.

Viikonvaihteeksi luvatusta epävakaisesta säästä hän ei sen sijaan isommin innosti. -Keli on todella vaikeaa. Tämä näyttää olevan taas yhtä taivaalle katsomista, välillä sataa ja välillä paistaa, Grönholm sanoo.

Gardemeister: "Sade ja savi liukastavat"

Monen kuljettajan mielestä osa Katalonian rallin uusista erikoiskokeista on liian nopeita. Skodan Toni Gardemeister on eri mieltä. Hänen huolenaan on se, että mutkien leikkaaminen tuo tielle rutkasti liukasta savea, varsinkin jos kisan aikana sataa. -Nyt kun samoja teitä ajetaan eri suuntiin jopa neljään kertaa, on mielenkiintoista nähdä kuinka liukkaaksi tiet menevät jos sataa. Nyt ainakin harjoituksissa, kun satoi ne olivat todella liukkaita, Gardemeister sanoo.

-Nopeat tiet sopivat minulle sinällään. Saa nähdä miten autossa kulku riittää. Tähän asti se ei ole ollut nopeilla erikoiskokeilla parhaimmillaan. Jos sataa, teiden liukkaus auttanee meitä, vaikka itse ajaisinkin mieluummin kuivalla, Gardemeister sanoo.

Suomalaisista tehdaskuljettajista kisaan osallistuu myös Fordin Mikko Hirvonen. Mukana ovat myös junioreiden MM-sarjaa kiertävät Super 1600-kuljettajat VW:tä kuskaava Kosti Katajamäki ja Suzukin Ville-Pertti Teuronen.

(MTV3-STT)