Finnair puki ylleen Marimekkoa – suomalaisyhtiöt hakevat yhteistyöllä kasvua Aasiassa

Lentoyhtiö Finnair ja Marimekko aloittavat laajan yhteistyön.

Yhteistyöllä perinteiset suomalaisyhtiöt hakevat näkyvyyttä erityisesti Aasiassa, jossa molemmilla on laajat kasvupyrkimykset.

Yhteistyön hedelmänä Finnairin Aasian liikenteessä operoiva Airbus 340 -kone on saanut kylkeensä Maija Isolan suunnitteleman tunnetun Unikko-kuosin. Ensi keväänä myös muun muassa New Yorkiin lentävän Airbus 330 -koneen on tarkoitus saada Unikko-kuviointi.

Yhteistyö ei rajoitu pelkästään koneiden ulkopintaan. Matkustajatiloissa Marimekko näkyy muun muassa astioissa, tekstiileissä ja tyynyissä. Finnair ja Marimekko ovat tehneet yhteistyötä aikaisemminkin, mutta tämänkertainen on aikaisempaa laajempaa.

Finnairin toimitusjohtajan Mika Vehviläisen mukaan Marimekko on yhtiölle luonnollinen kumppani.

– Haluamme olla tällainen design-lentoyhtiö, haluamme olla persoonallinen ja henkilökohtainen. Marimekko on tunnettu suomalainen yhtiö, ja sillä on Aasiassa samanlaiset kasvuambitiot kuin meillä, Vehviläinen sanoo.

Yhteistyöllä Finnair tähtää nimenomaan Aasian markkinoihin.

– Kiinassa ihmiset vaurastuvat ja keskiluokkaistuvat nopeasti, ja tässä on erinomainen mahdollisuus sekä Finnairilla että Marimekolla päästä aikaisessa vaiheessa mukaan tähän kasvuun ja erottautua rohkeina suomalaisina brändeinä, Vehviläinen sanoo.

Myös Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila uskoo, että yhteistyö Finnairin kanssa lisää yhtiön tunnettuutta Aasiassa.

– Japanissa Marimekko jo tunnetaan, meillä on siellä 22 myymälää ja kun avaamme uuden, siellä on jonoja ja ihmiset ottavat valokuvia. Sitten taas esimerkiksi Manner-Kiinassa on alueita, missä kukaan ei ole nähnytkään Unikko-kuviota, Ihamuotila sanoo.

Virallisesti uusi maalauskaavio julkistetaan tänään Kiinassa Shanghain Radical Design Week -tapahtumassa.

Lue myös:

    Uusimmat