Ferrari

Ferrari F10 paljastetaan Fioranossa. Kuva: ferrari.com.
(Kuva: Ferrari S.p.A.)
Julkaistu 20.02.2004 10:31(Päivitetty 10.06.2011 20:45)
Auto:           Ferrari F10
Moottori:       Ferrari  
Renkaat:        Bridgestone
Tallipäällikkö: Stefano Domenicali
Tekn. johtaja:  Pat Fry
Testikuskit:    Giancarlo Fisichella (ITA)
                Luca Badoer (ITA)
                Marc Gené (ESP)

Ferrari-talli on kilpa-autoilun legenda. Italiassa Ferrari on kuin uskonto. Tallin perustaja Enzo Ferrari syntyi Italian Modenassa 1898. Hän aloitti kilpa-autoilijana ja siirtyi oman ajouransa jälkeen kilpa-autojen rakentajaksi. Aluksi työnantajana toimi Alfa Romeo, mutta pian Enzo perusti oman autopajansa. Hän omisti maata Maranellosta, joten tehdas perustettiin sinne.

Ferrarin logo, korskuva musta ori, on peräisin ensimmäisessä maailmansodassa menehtyneeltä lentäjä-ässältä Francesco Baraccalta, jonka lentokoneen kyljessä sama symboli oli. Baraccan vanhemmat pyysivät Enzoa maalaamaan symbolin autoihinsa onnea tuottamaan.

Ennen formula ykkösten MM-sarjan alkua Ferrari saavutti autoillaan voittoja mm. Tazio Nuvolarin voimin. MM-sarjan käynnistyttyä vuonna 1950 Ferrari-talli oli mukana historian toisesta osakilpailusta Monacon GP:stä lähtien. Ensimmäinen MM-sarjan voittonsa Ferrari-talli saavutti Silverstonessa 1951. Ensimmäinen maailmanmestaruus tuli seuraavana vuonna Alberto Ascarin voimin.

Ferrarin upea menestysputki koettiin 1970-luvun lopulla. Ferrari vei valmistajien MM-tittelit 1975-77 sekä vielä 1979. Kuljettajina toimivat kaksi henkilökohtaista mestaruutta Ferrarilla ajanut Niki Lauda, Clay Regazzoni, Carlos Reutemann, Jody Scheckter sekä Gilles Villeneuve.

1980-luku alkoi traagisesti, kun Enzon suosikkikuljettaja Ferrari #27 Gilles Villeneuve menehtyi Zolderin radalla sattuneessa onnettomuudessa. Ferrari otti silti kauden 1982 ja 1983 valmistajien MM-kullat.

Tallinsa osakkeet autojätti Fiatille myynyt Enzo Ferrari menehtyi vuonna 1988. Ferrari-leirin surua lievensi neljä viikkoa Enzon kuoleman jälkeen Monzassa kotiyleisön edessä ajettu kaksoisvoitto.

Seuraavan kerran talli pääsi mestaruusjuhliin vasta 1990-luvun lopussa, kun saksalainen Michael Schumacher siirtyi tallin kuljettajaksi. Schumi johdatti Ferrarin valmistajien mestaruuteen jo kaudella 1999. Vuosina 2000-2004 Maranelloon matkasivat sekä kuljettajien että valmistajien MM-pystit. Schumacherin mestaruus kaudella 2000 oli Ferrarin ensimmäinen kuljettajien mestaruus sitten Scheckterin vuoden 1979 mestaruuden. Menestysputki katkesi kauteen 2005: Ferrarin vauhti ei riittänyt kuin yhteen voittoon Indianapolisin tynkäkisassa.

Kauden 2006 jälkeen Ferrarin unelmajoukkue hajosi, kun Schumacher lopetti uransa kuljettajana, tekninen johtaja Ross Brawn siirtyi sapattivuodelle ja moottoriosaston johtaja Paolo Martinelli emoyhtiö Fiatin palvelukseen. Brawnin tilalle tekniseksi johtajaksi astui vuoden ajaksi Mario Almondo. Aldo Costa korvasi Almondon tallin teknisenä johtajana.

Schumin saappaisiin Ferrari-kuljettajaksi astui kaudella 2007 Kimi Räikkönen. Räikkönen voitti heti ensimmäisen Ferrari-kisansa ja ajoi maailmanmestariksi ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan. Ferrari voitti valmistajien maailmanmestaruuden sekä 2007 että 2008, mutta viime kausi oli tallille suuri pettymys.

Sumo video id

Sumo video id

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1