Tarkemmat tiedot Ferrarin F1-auton nokkaan sijoitetun niin sanotun S-putken yksityiskohdista kertovat italialaistiimin kehittäneen varsin omaperäisen ratkaisun.
Ferrari hyödynsi vuonna 2008 keksintöä, joka oli alun perin kehitetty 1970-luvun lopun Lotuksen ilmavirtausten hallintaan. Auton nokkaan tehdyn reiän kautta ilmaa saatiin kuljetettua nokan lävitse ulos keulan päälle sijoitetuista aukoista.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella 7.-9.4!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Kansainvälinen autoliitto FIA kielsi Ferrarin silloisen ratkaisun, mutta sittemmin muuttuneiden sääntöjen myötä Mercedes ja Red Bull saivat viime vuosina kilpailuetua Ferrariin nähden ottamalla muunnellun version S-putkesta jälleen käyttöön.
F1.comin tekninen asiantuntija Giorgio Piola on tehnyt Ferrarin uudesta autosta havaintoja, jotka kertovat italialaistallin ottaneen kilpailijoiden etumatkaa kiinni myös S-putken osalta, mutta vieneen samalla menetelmää askeleen eteenpäin.
S-putki saa nimensä s-kirjaimen muotoisesta kanavasta, jota pitkin ilma kulkee etusiivestä nokan sisään ja siitä ulos nokan päältä. Ferrarin uudessa SF70-H-autossa nokan sisällä risteilee suoraan edestä katkottuna itse asiassa kaksikanavaa, joista vasemmalta puolelta nokkaa lähtevä putki työntää ilmavirran ulos oikealta puolelta ja päin vastoin.
Esimerkiksi Mercedeksen keulassa ilma työntyy ylös kahtaa suoraa putkea pitkin. Ferrarin ratkaisulla ilma poistuu nokan alta putkia pitkin helpommin ja voimakkaammin.
Tarkempia rakennekuvia Motorsport.comin sivuilla.