F1-fakta: Maaefekti ja Brabhamin "imuriauto"

Brabham BT46B, kuva: Bryn Lennon/Getty Images
Brabhamin BT46B-auto Goodwoodin historic-tapahtumassa vuonna 2001. Kuva: Bryn Lennon/Getty Images.
Julkaistu 16.06.2011 16:10(Päivitetty 16.06.2011 16:10)

MTV3:n formulatiimi etsii viikoittain vastaukset mielenkiintoisimpiin katsojakysymyksiin F1-sivujen Formulafakta-osiossa.

"Miten maaefekti vaikuttaa autoon ja miksi maaefektin vapaa suunnittelu kiellettiin? Lisäksi haluaisin tietää Brabhamin kuuluisasta BT46B-auton tekniikasta."

Niin sanottuja maaefektiautoja käytettiin formula ykkösissä 1970-luvun lopulta kauteen 1982 asti. Ensimmäisen kerran maaefektiä hyödynsi merkittävällä tavalla Lotus vuoden 1977 autossaan.

Maaefekti on auton alapuolisten ilmavirtausten aiheuttama voima, joka painaa autoa alaspäin siten, että se pysyy paremmin radassa kiinni. Maaefekti lisää auton nopeutta mutkissa. Maaefekti saadaan aikaan auton pohjaa muotoilemalla.

Maaefekti on käänteinen ilmiö sille nosteelle, joka pitää lentokoneen ilmassa. Lentokoneessa siipi ohjaa ilmaa siten, että sen yläpuolelle pyrkii kovassa vauhdissa muodostumaan tyhjiö.

Formuloissa maaefektiä luotiin muotoilemalla auton pohjasta käänteisen siivenmuotoinen. Auton kyljet tukittiin lähes maata raapivin helmoin. Näin ilmaa pääsi auton alle vain edestä ja auton alle syntyi alipainetta. Maaefektiautot suorastaan liimautuivat radan pintaan ja nopeudet alkoivat nousta mutkissa vaarallisen nopeiksi.

Maaefektin hyödyntäminen kiellettiin formuloissa syksyllä 1982 Gilles Villeneuven ja Didier Pironin vakavien onnettomuuksien jälkeen. Silloin määrättiin, että autojen pohjan tuli olla tasainen etu- ja takarenkaiden väliseltä osalta. Päätös muutti autojen ulkonäköä huomattavasti. Aikaisemmin laatikkomaiset autot muuttuivat pitkiksi ja kapeiksi. Nykyään autoa rataan painava voima saadaan siivekkeiden tuottaman downforcen kautta.

Suunnittelijaguru Gordon Murrayn vuoden 1978 Ruotsin GP-kisaan kehittämä Brabham BT46B-auto tunnetaan lempinimillä "imuriauto" tai "tuuletinauto". Auton takana oli tuuletin, joka muodosti auton alle alipainetta, eli maaefektiä. Auto todella liimaantui kiinni rataa ja oli täysin ylivoimainen. Niki Lauda ajoi sillä selvään voittoon. Tuuletin kiellettiin yhden GP:n jälkeen, koska se oli liikkuva aerodynaaminen apuväline. Lauda sai kuitenkin pitää voittonsa.