F1-fakta: Formula 1 vs. Indycar

MTV3:n formulatiimi etsii viikoittain vastaukset mielenkiintoisimpiin katsojakysymyksiin F1-sivujen Formulafakta-osiossa.

"Löysin mielenkiintoisen oheisen linkin Youtubesta, jossa F1-auto ja Indy-auto ajavat keskenään "kilpaa" jossain näytöstapahtumassa. Tuo linkki herätti muutaman kysymyksen: eli

1. Kumpi auto saavuttaa kovemman huippunopeuden F1, vai Indy?

2. Entä kiihtyvyys 0-100km/h? Kumpi saavuttaa tuon nopeudden nopeammin, ja missä ajassa kumpainenkin sen tekee? Entä 0-200km/h?

3. Pystyisivätkö F1-auto ja Indy ajamaan tasaväkisesti kilpaa oikeassa kilpailutapahtumassa? Miten veikkaatte, kumpi ottaisi voiton? "

1. Indycar-sarjan autot saavuttavat ovaaliradoilla hurjia nopeuksia: esimerkiksi Indianapolis 500 -kilpailussa paalupaikkamies Alex Taglianin keskinopeus neljän kierroksen aika-ajossa oli 366,081 km/t. Suorilla imussa autoille on mitattu jopa yli 400 kilometrin tuntinopeuksia. Kautta aikojen kovin F1-autolle mitattu nopeus on noin 370 km/t Monzan radalla. Ei ole kuitenkaan epäilystäkään siitä, että nykyisten sääntöjen mukaisen F1-auton saisi viritettyä kulkemaan ovaalilla vieläkin kovempaa.

2. F1-autot lähtevät viivalta liikkeelle Indycar-autoja nopeammin ensinnäkin siksi, että niiden teho-paino-suhde on parempi. Toiseksi Indycar-sarjassa käytetään lentävää lähtöä, joten autoja ei ole edes suunniteltu räjähtäviä lähtöjä varten. Myös 200 kilometrin tuntinopeuteen F1-autot kiihtyvät nopeammin.

3. Veikkauksemme on, että tasaväkistä kilpailua ei syntyisi, vaan F1-auto olisi selkeästi nopeampi radalla kuin radalla. Montrealin katuradalla CART-autojen kierrosajat olivat vuonna 2006 yli viisi sekuntia F1-autoja hitaampia. Nykyiset Indycar-autot puolestaan ovat hieman edesmenneen CART-sarjan autoja hitaampia, joten ero ei ole ainakaan kaventunut noista ajoista.

Mikäli F1-auton siivet ja välitykset säädettäisiin ovaaliradalle sopivaksi, olisi F1-auto todennäköisesti sielläkin selvästi edellä.

Lue myös:

    Uusimmat