EY-Tuomioistuin: Bussireittien lopettamiseen viranomaisten lupa

Bussireitin tappiollisuus ei ole riittävä peruste lopettaa tai rajoittaa liikennöintiä, jos viranomaiset eivät tähän suostu. Näin totesi EY-tuomioistuin torstaina ratkaistessaan Kainuun Liikenteen tapausta.

Taustalla on oikeustapaus Oulun läänistä. Kainuun Liikenne Oy halusi lopettaa osan päivittäin Kajaanin ja Rukan välillä ajettavasta bussireitistä, koska osuus Rukan ja Ämmänsaaren välillä oli tappiollinen. Asia päätyi Luxemburgin tuomioistuimeen, kun Oulun lääninhallitus ei suostunut vaatimukseen reitin lyhentämisestä ja vaati Kainuun Liikennettä joko ajamaan koko reitin tai luopumaan siitä kokonaan. Reittiä ovat ajaneet vuoroviikoin Kainuun Liikenne ja valtion omistama Pohjolan Liikenne. Pohjolan Liikenne lähti mukaan valitukseen.

Tapaus eteni Suomen Linja-autoliiton ajamana korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka välipäätöksessään totesi, että Ämmänsaaren ja Rukan välisen reitin ajaminen tuottaa taloudellista haittaa liikennöitsijälle. KHO pyysi asiasta ennakkoratkaisua EY-tuomioistuimelta joulukuussa 1996. Kiistanalainen linja on 275 kilometriä pitkä, ja Kainuun Liikenne halusi ajaa siitä vain 180 kilometriä Perankaan asti. Liikennöitsijät eivät saaneet pyrkimykselleen lyhentää reittiä EY-tuomioistuimesta tukea. Tuomioistuin totesi, että päätösvalta reitin uudelleenjärjestämisestä kuuluu julkista liikennepalvelua koskevan direktiivin perusteella kansallisille viranomaisille. Viranomaiset eivät voi perustella hylkäävää päätöstä muulla kuin tarpeella varmistaa riittävät liikennepalvelut. Palveluja arvioitaessa on otettava huomioon yleinen etu, matkustajien mahdollisuus käyttää muita liikennemuotoja, näiden liikennemuotojen kykyä palvella matkustajia, kuljetusmaksut ja -ehdot. Jos tarjolla on monta samanarvoista vaihtoehtoa, on toimivaltaisten viranomaisten valittava halvin tapa, tuomioistuin totesi.

Linja-autoliitto: päätös tukee haja-asutusalueen liikennettä

Linja-autoliitto pitää EY-tuomioistuimen päätöstä merkittävänä, sillä päätöksessä muistutetaan myös tappioiden korvaamisesta. Palveluvelvoiteasetuksessa säädetään, että päätöksissä, joissa pidetään voimassa tai lakkautetaan julkisen palvelun velvoite, on määrättävä päätöksistä aiheutuvien taloudellisten rasitusten hyvittämisestä. Suomen viranomaiset ovat velvoittaneet liikennöijän joko luopumaan koko reitistä tai liikennöimään myös kannattamattoman osuuden ilman tappioiden korvaamista. Linja-autoliitto uskoo päätöksen auttavan säilyttämään laajoja liikennekokonaisuuksia maaseudulla, kun tarve kokonaisten reittien lakkauttamiseen vähenee.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat