EU:n ilmastosopua arvosteltu rankasti

Sopimukselle kehuja ja haukkuja 2:17

EU-johtajat pääsivät sopuun ilmasto- ja energiapolitiikan linjauksista vuosille 2020–2030. Vihreitä arvoja edustavat ovat kuitenkin arvostelleet sopimusta liian vaatimattomana. Sopimuksen ei myöskään koeta kehittävän energiatehokkuutta eikä uusiutuvien energioiden käyttöä. 

Vihreiden puheenjohtaja ja entinen ympäristöministeri Ville Niinistö on pettynyt ilmastosopimuksen linjauksista.

– Sopimus on vaatimaton ratkaisu. Siinä jää luomatta työpaikkoja Eurooppaan ja maailman ilmasto kärsii jos uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuutta ei oteta voimakkaammin käyttöön. Se merkitsee merkittävän uuden teknologian käyttöönoton hidastumista, hän sanoo. 

Sopimuksessa kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteeksi asetettiin vähintään 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

– Päästövähennystavoite 40 prosenttia on vaatimaton, jotta saadaan kansainvälinen vaatimus ilmaston lämpenemisestä rajattua kahteen asteeseen. Ainakin kansainvälisissä neuvotteluissa pitää olla valmis nostamaan sitä 50 prosenttiin, kun muut maat tekevät samaa, hän sanoo.

Arvostelua myös kokoomusleiristä

Myös kokoomuslainen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen suhtautuu sopimukseen kriittisesti.

– Näillä luvuilla kykenemme sitä hidastamaan, mutta emme kykene estämään maapallon lämpenemistä, sanoo Pietikäinen. Hänen mielestään päätöksien lykkääminen yhä kauemmaksi lisää päästöjä ja sitä suuremmaksi kasvaa tulevaisuuden päästövähennystarve. 

Ville Niinistön mielestä myös uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden osalta EU:lla pitäisi olla huomattavasti vahvemmat tavoitteet, jotta uuden teknologian käyttöönotto etenisi.

– Kustannustehokkuusarviot ja työpaikkaennusteet osoittavat, että niillä voitaisiin luoda jopa miljoona työpaikkaa Eurooppaan, näin on muun muassa EU-maiden ay-liike vedonnut, hän sanoo.

Myös keskustan kansanedustaja ja eduskunnan suuren valiokunnan jäsen Mauri Pekkarinen on kritisoinut sopimusta toteamalla, että suomalainen teollisuus on panostanut uusiutuvien liikennepolttoaineiden valmistamiseen, ja vaatimattomat tavoitteet saattavat johtaa epävarmuuteen niiden kysynnän jatkumisesta.

Lue myös:

    Uusimmat