Erilaista kiinteistönvälitystä

Kuukauden kasvo -juttusarjassa esittelemme mielenkiintoisia ihmisiä asumisen parista. Avausjutussa tutustumme Stadin Meklareiden toimitusjohtaja Markus Hohenthaliin, joka haluaa tehdä eri lailla kuin muut.

Kiinteistökauppa on kiinnostanut Markus Hohenthalia aina. Alan käytäntöihin kyllästyneenä hän päätti perustaa oman kiinteistövälitysfirmansa. – Halusin tehdä asiat eri lailla kuin valtavirta, Hohenthal perustelee. Stadin Meklarit avasi ovensa puolitoista vuotta sitten. Toistaiseksi yritys on pyörinyt yhden miehen voimin, mutta toimitusjohtaja Hohenthalin tavoitteena on lisästä henkilöstömäärää vuoden loppuun mennessä.

- Korkea moraali ja laatu näkyvät kaikessa Stadin Meklareiden toiminnassa, Hohenthal kertoo. Hän haluaa panostaa etenkin huippulaadukkaaseen markkinointiin. Tästä kertovat yrityksen nettisivuilta löytyvät esittelyvideot kustakin kohteesta. – Videot nopeuttavat kaupantekoa, sillä asiakas näkee heti, onko kohde kiinnostava, Hohenthal perustelee. - Tarkoituksena on antaa mahdollisimman realistinen kuva kohteesta - ei siloitella sitä.

- Vaikka kiinteistönvälittäjälle tärkeät kontaktit saattavatkin vähentyä kattavien esillepanojen myötä, pitäisi kaikkien osapuolten ajansäästön painaa vaakakupissa enemmän.

Nykyään alle 10 prosenttia asiakkaista löytää asunnon printtimediasta ja markkinointi on siirtynyt yhä vahvemmin internetiin. Stadin Meklareiden videoissa ei esitellä ainoastaan kohdetta, vaan myös ympäristöä palveluineen. – Videoista on hyötyä niin myyjälle kuin ostajallekin. Niiden avulla saamme kyselyjä kohteista Kehä III:n ulkopuolelta ja jopa ulkomailta asti.

Vastavirtaan asiakkaan eduksi

Asiakassuhteistaan Hohenthal pitää erityisen hyvää huolta. – Haluan tarjota asiakkailleni valtakunnan ykköspalvelua, hän sanoo.

Osa alan käytännöistä saa kritiikkiä Hohenthalilta. Hänen mielestään yksi alan isoimmista virheistä on ilmaisten arviokäyntien lupaaminen asiakkaille. – Olisi kaikkien etu, jos ilmaisia arviokäyntejä ei olisi. Näin paine realistisen kauppahinnan kertomiseen olisi suurempi, eikä hinta-arvioon vaikuttaisi esimerkiksi toimeksiannon kalastelu, Hohenthal perustelee.

Samalla yksityisten tahojen myymien asuntojen määrä laskisi. Näin turvattaisiin se, ettei asuntoja menisi kaupaksi ylihintaan. - Esimerkiksi hinnoista heikommin perillä oleville vanhuksille tai ensiasunnon ostajille myydään toisinaan asuntoja aivan liian korkealla hinnalla. Korkeasti koulutettujen ammattilaisten avulla voisimme taata turvallisemman asuntokaupan kaikille osapuolille, Hohenthal painottaa. Hyvä välittäjä on aina sekä ostajan että myyjän puolella.

Hyvä pärjää aina

Hohenthalin mukaan suomalaisen kiinteistövälityksen imagoa voitaisiin nostaa koulutuksella.

– Suuressa osassa Eurooppaa kiinteistövälittäjiltä vaaditaan korkeakoulututkinto, mutta meillä vaatimustaso on matalampi, hän harmittelee. Alempaa koulutusta kompensoi Hohenthalista toki työn tuoma kokemus.

Vaikka yrittäjyyteen liittyy riskinsä, nauttii Hohenthal työstään vilpittömästi. – Kun asiat tekee hyvin, pärjää varmasti, hän hymyilee. Haastavinta kiinteistövälittäjän työssä ja oman yrityksen pyörittämisessä on sen rankkuus: illat ja viikonloput menevät usein töitä paiskiessa. Heinäkuussa Hohenthal otti aikaa perheelleen ja latasi akkuja Rivieralla.

– Parasta työssäni on vapaus. Kukaan ei ole puhaltamassa yrittäjän niskaan, Hohenthal listaa. Työ on hänen mielestään myös hauskaa, sillä siinä saa tutustua erilaisiin ihmisiin. – Viihdyn ihmisten parissa ja nautin työskennellä heidän kanssaan.

Teksti ja kuvat: Katja Nykänen

Lue myös:

    Uusimmat