Mainos

Ei enää lastulevyä? Tämä materiaali valtaa alaa!

Biokomposiitti haastaa lastulevyn kalusteiden valmistusmateriaalina. VTT:n tutkijat ovat kehittäneet luonnonkuitulujitteista ja muovipolymeereistä keittiökalusteiden runkomateriaalin, joka vähentää materiaalin käyttöä 25 - 30 prosenttia ja hiilijalanjälkeä 35 - 45 prosenttia

– Rungot ovat lähes kolmanneksen kevyempiä, koska niissä on enemmän ilmaa, VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin kertoo VTT:n julkaisemassa tiedotteessa.

– Myös valmistuksen hävikin määrä vähenee. Tämä on muutos, joka mullistaa sekä valmistustekniikan että suunnittelun.

Harlinin mukaan tulevaisuuden keittiöiden rungot valmistetaan muovituotannosta tuttujen ruiskuvalun tai suulakepuristuksen avulla. Tuloksena syntyy mittatarkka kappale, jota ei tarvitse leikata eikä porata. Ruuveille tarvittavat reiät ovat valmiina.

Biokomposiitin luonnonkuitulujitteena voidaan käyttää sahajauhoa, selluloosaa, pellavaa, hamppua tai turvetta. Uusi materiaali on selvästi lujempi kuin lastulevy ja kestää erinomaisesti kosteutta.

Biokomposiittia autoihin?

VTT on kehittänyt uutta materiaalia yhdessä Puustelli-keittiöiden kanssa. Professori Harlin uskoo, että uusi valmistustekniikka houkuttelee kalustealan yrityksiä, koska se leikkaa niiden tuotanto- ja rahtikustannuksia. Koneinvestointien takaisinmaksuaika on hänen mukaansa muutamia vuosia.

Puustellin komposiittikeittiön suunnitellut teollinen muotoilija Juhani Salovaara sanoo, että suunnittelun lähtökohtana oli mahdollisimman pieni ympäristövaikutus ja mahdollisimman korkea kotimaisuusaste.

– Ihmiset tietävät jo, mitä tarkoittaa lähiruoka. Me halusimme luoda heille lähikeittiön.

Puustellin keittiöissä käytetyt komposiitit ovat UPM:n valmistamia. Salovaaran mukaan biokomposiitista valmistettujen kalusterunkojen kotimaisuusaste on noin 90 prosenttia. Materiaalin murtolujuus ja kosteudensietokyky ovat huippuluokkaa. Loppukäyttäjien kannalta tärkeää on myös se, että kalusteiden formaldehydipäästöt vähenevät selvästi.

– Yksi mielenkiintoinen asia on se, voidaanko biokomposiitteja hyödyntää autoissa ja muissa kuljetusvälineissä. Siellä paino on vielä enemmän rahaa kuin kalusteissa.

Lähde: VTT

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.