Prinsessa ja sammakko -piirrosmusikaalin ohjanneet Ron Clements ja John Musker muistelevat nauraen, mitä tapahtui kun studioon tuotiin sammakkoja piirtäjien hahmotelmia varten. Suukkoja ainakin vaihdeltiin…
Prinsessa ja sammakko -piirroselokuvan ohjaaja-käsikirjoittajatiimi Ron Clements ja John Musker kertoo, että ehdotus käsin piirrettyyn uutuuselokuvaan tuli heiltä. Ideaa ei kuitenkaan ollut vaikea myydä miesten pomolle, John Lassaterille.
– Vaikka hän on digitaalisen animaation kummisetä, rakastaa hän käsin piirrettyjä elokuvia, Clements kertoo.
Sekä Clements että Musker haluavat korostaa, etteivät he halua jyrätä digitaalisen animoinnin yli. Kummassakin tyylissä on puolensa.
– Maailmassa on varmasti tilausta molemmille tyyleille. Käsin piirretyssä elokuvassa on tiettyä tunnelmallisuutta ja romantiikkaa. Mutta se myös vie aikaa ja on vaativaa työtä, Musker tuumii.
Clementsin mielestä käsin piirretyt ihmishahmot ovat parempia kuin digitaalisesti tehdyt.
– Tietokoneella tehdyissä ihmisissä on jotain häiritsevää. Ne ovat tavallaan todentuntuisia, mutta eivät sitten kuitenkaan, mies miettii.
Sammakkoperspektiivi asetti haasteita
19.2. perjantaina ensi-iltansa saavassa Prinsessa ja sammakko -elokuvassa liikutaan pitkälti sammakkoperspektiivissä, kun tarinan ihmishahmot muuttuvat vihreiksi loikkijoiksi. Hahmojen kahdet muodot asettivat omat haasteensa piirtäjille.
– Heidän oli pidettävä ihmishahmojen eleet ja ilmeet samoina kaiken aikaa. Esimerkiksi prinssi Naveen on ihmisenä todella cool ja hieman röyhkeä. Se oli vaikea saada toimimaan pienellä sammakolla, Clements sanoo.
Piirtäjiä varten Disneyn studiolle tuotiin muutamia sammakoita, jotka loikkivat vapaina ympäriinsä. Ohjaaja-kaksikko usutti kollegoitaan koittamaan, josko suudelma muuttaisi yhden otuksista salskeaksi prinssiksi.
– Yksi tytöistä suostui pussaamaan yhtä sammakoista. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, Musker muistelee hymyissä suin.
– Jep, ei taikaa! Clements harmittelee nauraen.
Heini Nieminen (MTV3)
Katso kaksikon videohaastattelu!
Sumo video id